چکیده:
امروزه کارآفرینی یکـی از موضـوعات مهـم کشـورهای در حـال توسـعه و بـه ویـژه ایـران می باشد. در نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی ، خانواده ، نهادهای آموزشی و دولت نقش مهمـی دارند اما اهمیت رسانه ها به ویژه مطبوعات با توجه بـه نفـوذ بـر ارزش هـا، رفتـار و افکـار افـراد دوچندان است . از این رو هدف این تحقیق بررسی توسعه ی فرهنـگ کـارآفرینی در مطبوعـات می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعـات ، پژوهشـی آمیختـه است . در این تحقیق با استفاده از نمونه گیری هدفمنـد ٢٢٠ شـماره از نشـریات بررسـی شـد. در بخش نظری و عملی تحقیق به ترتیب از روش مطالعه ی اسنادی و تحلیل محتوای عمقی و برای تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی واستنباطی و نرم افزار ام .آر.پی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد: مطبوعات توجه کافی به کارآفرینی ندارند؛ بیش ترین مطالب مربوط بـه خـدمات کارآفرینی و اشتغال بوده و مباحث مهمی نظیر فرصـت هـای کـارآفرینی و نگـرش کارآفرینانـه جایگاهی در مطبوعات نداشته و فعالیت های انجام شده پراکنده می باشد و سازمان های فرهنگی هیچ نقشی در این زمینه ندارند و انعکاس فعالیت های کارآفرینی بیش تـر در نشـریات اقتصـادی است .
Nowdays، a country is in dire need of entrepreneurial knowledge and skills more than ever. Families، educational systems and governments play a pivotal role in institutionalization of entrepreneurial culture. But the significance of the media، specifically the press، which greatly influence people's thoughts، attitudes and values، is undeniable. So the main objective of this research is to survey "the development of entrepreneurial culture in the press". In this study، 220 issues of the press with high circulation with a purposive sampling have been surveyed for the period of four years For the theoretical and practical parts of the study، documentary-based and in-depth content analysis methods have been used respectively. In data analysis، we have taken advantage of both descriptive and deductive statistical methods as well as MRP software. The findings show that the press do not pay any considerable attention to entrepreneurship. Most of the published issues are related to employment and entrepreneurial services while the components of a knowledge-based entrepreneurship and entrepreneurial opportunities and entrepreneurial attitudes have not yet found their statistical position in the press The activities made in this regard are sporadic and on an ad hoc basis and cultural organizations have not any role in reflecting entrepreneurial activities in economic journals and periodicals
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان می دهد: مطبوعات توجه کافی به کارآفرینی ندارند؛ بیش ترین مطالب مربوط بـه خـدمات کارآفرینی و اشتغال بوده و مباحث مهمی نظیر فرصـت هـای کـارآفرینی و نگـرش کارآفرینانـه جایگاهی در مطبوعات نداشته و فعالیت های انجام شده پراکنده می باشد و سازمان های فرهنگی هیچ نقشی در این زمینه ندارند و انعکاس فعالیت های کارآفرینی بیش تـر در نشـریات اقتصـادی است .
توسعه ی کارآفرینی در خلاء انجام نمی شـود، بلکـه نیازمنـد ساختارسـازی ، برنامـه هـای حمایتی و ایجاد زمینه های مساعد می باشـد (ناهیـد، ١٣٩٠، ص ٢٤) در ایـن زمینـه نهادهـای مدنی مانند دانشگاه ها، مدارس و نهادهای بنیادی تری مانند خانواده اثرگذار شناخته شده انـد اما در دنیای امروز به دلیل گسترش فناوری در حوزه ی رسانه ها و شیوع اسـتفاده از آن میـان اقشار مختلف مردم ، رسانه و به ویژه مطبوعات جایگاه ویژه ای یافتـه اسـت (٢٠٠٧ ,Hang).
حوزهی جغرافیایی حیطه جغرافی تعداد درصد ١-بین المللی 42 2 ٢-منطقه ای 28 2 ٣-کشوری (خارجی ) 23 1 ٤-ملی 1228 66 ٥-محلی 531 29 جمع 1852 100 داده هـای جـدول شـماره (١٠) نشـان مـی دهـد بیشـترین مطالـب مربـوط بـه خـدمات و حمایت ها (شامل دوره های آموزشی ، تسهیلات بـانکی ، جشـنواره هـا و مراسـم و نهـادهـای کارآفرینی ) با ٣٣ درصد و اشتغال و بیکاری (اشتغال گروه های مختلف ، بیکاری و خدمات و طرح های اشتغال ) با ٢٨ درصد بوده و صادرات و واردات و سـرمایه گـذاری بـا ١٤ درصـد، بخش غیردولتی با ١٣ و مشکلات و موانع با ٨ درصد دیگر مطالب مطبوعات هستند.