چکیده:
تبدیل ادبیات داستانی (داستان کوتاه و رمان ) به ادبیات دراماتیک یکی از راهکارهای مهم افزایش ظرفیت های درام است که می تواند امکان ارتباط گسترده میان این دو حوزه ادبیات را به نفع درام فراهم سازد. در واقع با این که اقتباس در تئاتر آن چنان که در سینما رواج دارد مرسوم نیست ، اما همواره در فرهنگ های مختلف انجام می گیرد و البته ویژگی ها و مولفه ها و ظرفیت هایی از ادبیات داستانی را در اختیار ادبیات دراماتیک قرار می دهد. بنابراین اقتباس در حوزه ی درام یک مسئله ی مهم است که می تواند پتانسیل و ظرفیت های آن را ارتقاء بخشد. به همین سبب و به واسطه ی اهمیت اقتباس این مقاله مسائل اصلی مربوط به وجوه اشتراک و افتراق روایت در ساختار ادبیات داستانی و ادبیات دراماتیک را مورد تحقیق قرار می دهد. بر این اساس این مقاله سعی دارد تا پس از بررسی روایت در ساختار ادبیات داستانی و ادبیات دراماتیک ، عناصر و مولفه های مشترک و متفاوت این دو ساختار را کشف کرده و از این طریق مسائل اصلی مربوط به روایت در اقتباس دراماتیک از ادبیات داستانی را ارزیابی کند. مقایسه میان عناصر روایی می تواند راه را برای شناخت بیشتر ویژگی های درام و داستان هموار ساخته و جریان اقباس را برای نمایش نامه نویسان تسهیل نماید. در این مقاله ویژگی های روایت در هر دو ساختار ارزیابی و بیان شده و سپس راه های تبدیل راوی از داستان به درام مورد اشاره قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
بررسی ویژگیهای روایت در ادبیات دراماتیک و ادبیات داستانی با رویکردی نسبت به اقتباس برای درام مهدی نصیری Mehdi Nasiri 35 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دهم ، بهاروتابستان ٩٣ (رجوع شود به تصویر صفحه) مهدی نصیری • دانشجوی دکترای ادبیات نمایشی از آکادمی ملی علوم ارمنستان چکیده تبدیل ادبیات داستانی (داستان کوتاه و رمان ) به ادبیات دراماتیک یکی از راهکارهای مهم افزایش ظرفیت های درام است که می تواند امکان ارتباط گسترده میان این دو حوزه ادبیات را به نفع درام فراهم سازد.
در واقع با این که اقتباس در تئاتر آن چنان که در سینما رواج دارد مرسوم نیست ، اما همواره در فرهنگ های مختلف انجام می گیرد و البته ویژگی ها و مؤلفه ها و ظرفیت هایی از ادبیات داستانی را در اختیار ادبیات دراماتیک قرار می دهد.
اقتباس ، ظرفیت های تولید درام را گسترش می دهد و با در اختیار قرار دادن ایده ها، موضوع ها و حتی مؤلفه ها جزئی تری مثل شخصیت ها و قهرمان ها این فرصت را برای ادبیات نمایشی ایجاد می کند تا به صورت وسیع تر و گسترده تری خلق و آفریده شود.
دلیل آن هم این است که درام و ادبیات داستانی هر دو در بخش های زیادی از ساختار و به ویژه روایت با هم مشترک هستند و همین علت توجه ویژه به اقتباس را توجیه می کند.
حال آن که عنوان گسترده ی اقتباس Adaptation به سیری اشاره می کند که به واسطه ی آن مؤلفه های دیگر ادبیات داستانی نیز با معادل هایی کاملا متفاوت در درام حضور می یابند.