چکیده:
تا مدتها معلمین؛ استعداد، علایق و هوش دانشآموزان را نادیده میگرفتند اما تنوع و چندگانگی در هوش فراگیران با پیدایش نظریهی «هوش چندگانه» مورد توجه قرار گرفت. انتظار میرود که کتاب درسی به عنوان وسیله و راهنمای اصلی برنامه آموزشی در سیستم آموزشی ایران، تنوع هوشی را در هر فراگیر مورد توجه قرار دهد. این پژوهش، قصد دارد کتابهای آموزش زبانانگلیسی برای اهداف ویژه (ESP)[1] منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) را از این منظر مورد بررسی قرار داده تا چندگانگی هوش را در آنها دریابد. بدین منظور، 8 کتاب با استفاده از جدول حوزههای رشتههای دانشگاهی (Biglan,1973) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. کتابها با استفاده از چکلیستی از تمرینهای مرتبط با هر هوش بوده به روش تحلیل محتوایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. لازم به ذکر است چکلیست فعالیتهای مرتبط با هوشچندگانه توسط محققین این پژوهش با استفاده از ادبیات پژوهش در این زمینه و تعریف هر هوش تهیه و تدوین گردیده است. تمرینهای هر درس در کتابهای برگزیده جدا شدند و براساس چکلیست مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که مولفین انتشارات سمت هیچگونه توجهی به تنوع و چندگانگی در هوش یادگیرندگان نداشته است. علیرغم اینکه کتابها برای فراگیران در رشتههای تحصیلی متفاوت بوده است همهی آنها به هوش زبانی/کلامی، هوش منطقی/ ریاضی و هوش درون فردی اکتفا کردهاند. تنها یک درصد از تمرینهای این کتابها شامل هوش فضائی/ تصویری بودند و 99% تمرینها هوش زبانی/کلامی، هوش منطقی/ ریاضی و هوش درون فردی را در برمیگرفتند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش ، قصد دارد کتاب های آمـوزش زبـان - انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP)٣ منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتـب علـوم انسـانی (سمت ) را از این منظر مورد بررسی قرار داده تا چندگانگی هوش را در آنها دریابد.
هدف از تدوین کتاب درسی به عنوان اصلیترین منبـع فعالیـت - های آموزشی، کمک به یادگیری فراگیرنده و دستیابی آنان بـه اطلاعـات منسـجم اسـت «پـرورش مهارت ها و نگرش ها همراه با آموختن اندیشه ها و اطلاعات به فراگیران ، رسالت مشـترک نظـام هـای آموزشی است که از طریق کتـاب درسـی انجـام مـیگیـرد» ( & ,Loveridge, Cornelsen, Lewis ٥٥ .
نتیجه حاصل نشان میدهد که هـوش هـای کلامی/ زبانی، درون فردی، بین فردی و فضایی/ تصویری هوش های غالب در تمرینات ایـن کتـاب هـا بوده اند.
علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی از پژوهش ها به بررسی کتب تخصصی زبان انگلیسـی یـا همـان کتاب های آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) پرداخته اند، ولی تاکنون هـیچ یـک از ایـن پژوهش ها مبتنی بر نظریه «هوش چندگانه » نبوده است .
با توجه به اهمیت کتب درسـی انتشـارات سمت در سیستم آموزش عالی و اهمیت مقوله ی تفاوت های فردی در یـادگیری و در آمـوزش ، ایـن پژوهش قصد داشته تا گزیـده ای از کتـاب هـای ESP انتشـارات سـمت را براسـاس نظریـه «هـوش چندگانه » مورد بررسی قرار داده تا دریابد: ١.
نتایج این پژوهش هم چنین نشان میدهـد علیـرغم اینکـه ایـن کتاب ها برای دانشجویان رشته های متفاوت نوشته شده اند، اما همه به هوش های یکسانی توجه می - کنند و قالب درسی یکسانی در ارائه مطالب درسی دارند."