چکیده:
هدف این تحقیق آسیب شناسی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه شهر بوشهر بوده است. این پژوهش، تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران زبان انگلیسی و دانش آموزان مدارس دولتی دوره متوسطه شهر بوشهر درسال تحصیلی90-91 بودهاند. حجم نمونه برابر 343 دانش آموز دختر بوده است که از طریق فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقهای با توجه به پایههای تحصیلی از بین 3187 و همچنین 27 نفر از دبیران زبان انگلیسی است که شامل کل جامعه آماری دبیران می باشد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی و آزمونt نشان داد که عوامل آموزشی شامل (استفاده از الگوها و روشهای تدریس نامناسب، عدم وجود امکانات و تسهیلات لازم، رویکردهای ارزشیابی غیرمعقول برنامه آموزش زبان انگلیسی و فقدان نگاه کاربردی به یادگیری درس زبان انگلیسی) و عوامل برنامه درسی تحت عنوان، (نبود پیش زمینه فرهنگی، ناتوانی در استفاده از روشهای جدید و مدرن آموزش زبان انگلیسی، استفاده از متون و محتوای نامانوس و کم بودن تعداد ساعات آموزش زبان انگلیسی) از مهمترین آسیبهای برنامه درسی مورد مطالعه میباشند. بنابراین مشخص میشود که این هشت آسیب عوامل آسیبزای نظام آموزشی زبان انگلیسی در ایران و برای ارتقای وضعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس باید به اینها توجه شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل عـاملی و آزمون t نشان داد که عوامل آموزشی شامل (استفاده از الگوها و روش های تدریس نامناسـب ، عـدم وجود امکانات و تسهیلات لازم ، رویکردهای ارزشیابی غیرمعقـول برنامـه آمـوزش زبـان انگلیسـی و فقدان نگاه کاربردی به یادگیری درس زبان انگلیسی ) و عوامل برنامـه درسـی تحـت عنـوان ، (نبـود پیش زمینه فرهنگی ، ناتوانی در استفاده از روش های جدید و مدرن آموزش زبان انگلیسی، اسـتفاده از متون و محتوای نامانوس و کم بودن تعداد ساعات آموزش زبان انگلیسی ) از مهم ترین آسیب هـای برنامه درسی مورد مطالعه می باشند.
٢- عدم وجود امکانات و تسهیلات لازم ٣- استفاده از الگوها و روش های تدریس نامناسب ٤- فقدان نگاه کاربردی به یادگیری درس زبان انگلیسی ٥- کم بودن تعداد ساعات آموزش زبان انگلیسی ٦- استفاده از متون و محتوای نامأنوس در زبان انگلیسی ٧- نبود پیش زمینه فرهنگی مناسب ٨- ناتوانی معلمان در استفاده از روش های جدید و مدرن آموزش زبان انگلیسی تحلیل عاملی: در این بخش آسیب های آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه دانش آموزان به شرح زیر مورد تحلیل عاملی قرار می گیرد: جدول ٤ : نتایج آزمون بار تلث وkmo برای بررسی کفایت نمونه آماره مقدار /707 KMO کای اسکویر ٥٩٨/٥١ درجه آزادی ٢٨ سطح معناداری /0001 نتایج آزمون بار تلث که تقریبی از کای اسکویر است در جدول فوق نشان می دهد کـه تحلیـل عاملی برای شناسایی ساختار، مدل عـاملی مناسـب اسـت و فـرض شـناخته شـده بـودن مـاتریس همبستگی رد می شود.