چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهرستان ورامین انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی است و با توجه به روش گردآوری دادهها از جمله تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر دبیران زن و مرد دوره متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 415 نفر میباشد که از این تعداد 201 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامه فرهنگ سازمانی تهیه شده توسط حسینی (1384) و برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر (1979) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که به طور کلی بین فرهنگ سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل روابط بین هر یک از مؤلفههای فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی نشان داد که بین تک تک مؤلفههای دهگانه فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی دبیران هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
وجود همبستگی بین این متغیرها و امکـان اسـتنتاج ارتبـاط بـین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی از یک سو، و تأیید وجود ارتبـاط بـین فرهنـگ سـازمانی و تعهـد سازمانی در نهادها و سازمان های دیگر در پـژوهش هـای مـالکی (٢٠٠٨ ,Maleki)، لـوک و کرافـورد (٢٠٠٤ ,١٩٩٩ ,Krawford &Lok )؛ انگیزه محقق برای انجام این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین متغیر فرهنگ سازمانی مدرسه و مؤلفه های آن بـا تعهـد سـازمانی در میـان دبیـران دوره متوسـطه شهرستان ورامین بوده است .
بـه عبـارت دیگر نتایج نشان میدهد که بین مؤلفه های ده گانه فرهنگ سازمانی و تعهد سـازمانی دبیـران مـورد مطالعه در ورامین رابطه مثبت و قوی وجود دارد.
پـژوهش هـای رفیعیـان (٢٠٠١ ,Rafieian)، حسـینی(٢٠٠٥ ,Hoseini)، و خـانزاده ( ,Khanzadeh ٢٠٠٩) نشان داد که بین فرهنگ سازمانی به طور کلی و نیز مؤلفه های ده گانه آن با رضـایت شـغلی رابطه مثبت و معنیداری وجـود دارد.
در خصوص نتیجه بررسی فرضیه دوم مبنی بر تأیید وجود رابطه مثبت بین مؤلفه های ده گانه فرهنگ سازمانی بـا تعهـد سـازمانی برخـی از یافتـه هـای پـژوهش فرهادیـان (٢٠٠٣ ,Farhadian)، عریضی (٢٠٠٥,Oreyzi)، و بزرگی بای (٢٠٠٨,Bozorgi Bai) موید این یافته مـیباشـد.
هـم چنـین تحقیـق هانـگ و واکسـمن ( ,Waxman &Hung ٢٠٠٩) با عنوان "ارتباط محیط مدرسه با رضایت معلمان و تعهد آن ها نسبت به تدریس " بـا هـدف بررسی تأثیر جنبه های مختلف محیط مدرسه بر میزان رضـایت معلمـان و تعهـد آن هـا نسـبت بـه تدریس نتایج نشان داده است که بین جنبـه هـای قابـل انـدازه گیـری محـیط مدرسـه و رضـایت از تدریس و تعهد در قبال تدریس همبستگی مثبت وجود دارد.