چکیده:
در این مقاله درباره حدیثی از رسول خدا (ص) با مضمون «اللهم لا تجعل قبری وثنا یعبد» که بیشتر در منابع اهل سنت و وهابیون مطرح شده، تحقیق، و رجال آن و محتوایش ارزیابی میشود و مشخص میگردد که مفهوم آن چیست و آیا چنین روایتی از رسول اسلام صادر شده است یا نه و بر فرض صدور، چه معنای قابل قبولی دارد. مضمون این حدیث در برخی منابع شیعی هم طرح شده است. اعتقاد نگارنده بر جعلی بودن این حدیث است. ما این برداشت را رهیافت اساسی این نوشتار میدانیم و درباره آن تحلیلی ارائه میدهیم و اشاره کوتاهی به خاستگاه این حدیث و جعلی بودنش میکنیم.
خلاصه ماشینی:
پژوهشی درباره حدیث «اللهم لا تجعل قبری وثنا یعبد» محمد اصغرینژاد 1 چکیده در این مقاله درباره حدیثی از رسول خدا (ص) با مضمون «اللهم لا تجعل قبری وثنا یعبد» که بیشتر در منابع اهل سنت و وهابیون مطرح شده، تحقیق، و رجال آن و محتوایش ارزیابی میشود و مشخص میگردد که مفهوم آن چیست و آیا چنین روایتی از رسول اسلام صادر شده است یا نه و بر فرض صدور، چه معنای قابل قبولی دارد.
3 در اینجا یک پرسش مهم قابل طرح است و آن اینکه آیا واقعا مردم یهود قبرهای پیامبرانشان را به صورت بتکده درآوردند؟ یعنی آیا آنها همان معاملهای را که با بتهای خود داشتند، با قبور پیامبرانشان کردند؟ آیا در هیچ یک از منابع و کتابهای موثق تاریخی این نکته تذکر داده شده که یهودیان به چنین کاری مبادرت کردند؟ ابن ابی شیبه کوفی، المصنف، ج2، ص 269.
2. معنای دیگر حدیث فوق که از ابن عبدالبر و غیر از او نقل شده، این است: پیامبر( از خداوند میخواهد قبر ایشان مانند کعبه که مردم رو به سوی آن میکنند و نماز میخوانند، نشود.
3 با توجه به شماری از روایات شیعه و سنی درباره فضیلت دعا و عبادت اطراف قبور پیامبران و صالحان و قبور مسلمانان و با در نظر گرفتن سیره مسلمانان از قدیمالایام تا کنون، که برای زیارت قبور صالحان مخصوصا قبر مطهر نبی مکرم اسلام رنج سفر را به جان میخریدند و در آن مکان مقدس یا اطرافش دعا و عبادت میکردند و از روح ملکوتی ایشان استمداد میجستند، میفهمیم که روایت فوق و نظایر آن درست نیست؛ و اگر اصرار شود که چنین روایتی از پیامبر خدا( نقل شده، نمیپذیریم که معنای اخیر، مراد و منظور باشد.