چکیده:
گوناگونی معیارهای جوامع بشری برای رعایت اصالت در روند حفاظت میراث تاریخی خود به عنوان شاخصهای از تنوع فرهنگی جهانی محترم شمرده شده است. توجه به چنین رویکردهای بومی در غنابخشی به تلقی جهانی از اصالت موثر خواهد بود. برای تقویت این فرضیه، نتایج حاصل از بازخوانی نظریه بومی «اصالت وجود» جهت ارتقای روند متداول سنجش اصالت ارائه شده است. برای این منظور نخست ضمن استخراج هفت معیار اصالتمندی از متن آموزههای نظری و سوابق عملی حفاظت، وابستگی هر یک از آنها به چارچوب گفتمان فرهنگی ویژه خود و همچنین محدودیت عمومی ناشی از تمرکز آنها بر تثبیت ابعاد وجودی خاصی از اثر با استفاده از روش استدلال منطقی ارزیابی شد. در مقابل امکان ارائه تعبیری متفاوت از اثر تاریخی به مثابه یک کل جامع و پویا نیز از ورای خوانش مجدد رویکرد اصالت وجودی به مفاهیم کلیدی ادبیات حفاظت همچون زمان و پیکر اثر مورد سنجش قرار گرفت. در نتیجه این مطالعه، توجه به مفهوم «تداوم فرهنگ آفرینش بومی» به عنوان تمهیدی برای تکمیل فرایند ارزیابی اصالتمندی به ویژه در مورد آن دسته از آثار تاریخی که هنوز از حیات اجتماعی پویا در بستر بافتهای شهری و اماکن مذهبی برخوردارند، معرفی شد. توجه به نمودهای عینی این مفهوم در رابطه متقابل میان بخشهای قدیمی و جدید اثر تاریخی (بازسازیها، الحاقات و تعمیرات) انطباق بیشتر روند حفاظت بر ارزشهای بومی و غنای تلقی از اصالت در سطح بینالمللی را در پی خواهد داشت.
The variety of criteria used in preserving the authenticity during the process of conservation of historical heritage has been itself reckoned as an index of international cultural diversity. Thus، paying a close attention to such vernacular approaches would be effective in deepening the worldwide understanding of the concept of authenticity. To strengthen this hypothesis، the results of reviewing the Sadraean doctrine of principality of the existence were applied to promote the common method of authenticity evaluation. Seven commonly used criteria of authenticity extracted from the theoretical texts of conservation and the practical attitudes were analyzed for their dependence on the specific cultural discourse from which they were arisen and their general limitation in concentration on limited existential dimension of the historic work. In response to this challenge، a feasibility study was accomplished to present a different interpretation of authenticity of historic work as a dynamic unity by reviewing the approach of Sadraean doctrine toward key-terms of historic conservation literature such as time and materiality of heritage. As a result of this study the concept of “continuity of vernacular culture of artistic creation” has been introduced as a new criterion for evaluation of authenticity especially for those monuments which still play a role in the dynamic social life of urban textures or religious places. Respecting the physical manifestations of this concept in the old and new parts of a historic work (i.e. repairs، reconstructions، and additions) would results in further coordination of conservation process and vernacular values as well as deepening of worldwide understanding of the authenticity