چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین ویژگـی هـای رهبـری معنـوی مدیران با اخلاق کار اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه انجـام شـد. بـا استفاده از روش توصیفی از نوع همبسـتگی ١٠٣ نفـراز اعضـای هیـات علمی با توجه به دانشکدة محل خدمت بـه روش نمونـه گیـری طبقـه ای متناسب با حجم هریک از دانشکده هابه طـور تصـادفی انتخـاب شـدند. برای گردآوری داده هاازپرسشنامة ویژگی های رهبـری معنـوی فـرای و پرسشنامة اخلاق کارپتی استفاده شد. روایی پرسشنامه هـارامتخصصـان مدیریت تایید کردند و برای سنجش میزان پایایی نیـز از ضـریب آلفـای کرونباخ به دست آمده دریک مطالعة مقدماتی در میان نمونة ٣٠نفـری ، برای پرسشنامة ویژگی های رهبری معنـوی ٩٣٣%=αوپرسشـنامة اخـلاق کار ٨٩٣%=αاستفاده شد. داده هابا استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل رگرسیون چنـدگانـه تحلیـل شـدند. نتـایج نشـان داد کـه بـین ویژگی های رهبری معنوی مدیران باکل مولفه هـای اخـلاق کـار بـه جـز (روح جمعی و مشارکت در کار)رابطة مثبـت ومعنـاداری وجـود دارد.همچنین مشخص شد کـه مولفـه هـای بـازخورد عملکـرد، عضـویت در سازمان ، تعهد سازمانی وایمان به کار می توانندبه طـور مثبـت ومعنـادار ابعاد اخلاق کاری راپیش بینی کنند.بنابراین ، با توجه به رهبـری معنـوی در سازمان می توان شاهد افزایش اخلاق کـاری درمیـان اعضـای هیـات علمی بود.
خلاصه ماشینی:
نتـايج نشـان داد کـه بـين ويژگي هاي رهبري معنوي مديران باکل مؤلفه هـاي اخـلاق کـار بـه جـز (روح جمعي و مشارکت در کار)رابطة مثبـت ومعنـاداري وجـود دارد.
روح جمعي و مشارکت در کار٢:درمحيط کار آدم سازگارو بسازي هستم ، آدم بي توجه وبي ملاحظه اي هستم ،روحية جمعي دارم ، تابع مقررات هستم ، از دسـتورات مـافوق اطاعـت مي کنم ، نظم و نظامات را رعايت مي کنم ، آدم هوشيار وبيـداري هسـتم ، آدم کلـه شـق ويـک دنده اي هستم (معيدفر، ١٣٨٠)مسئلة پژوهش حاضراين است ،براي اينکه اعضاي هيأت علمي اخلاق کار راکه شامل مؤلفه هاي دلبستگي و علاقه به کار،پشتکارو جـديت در کـار،روابـط سالم و انساني درمحيط کارو روح جمعي و مشارکت کار را درمحيط دانشگاه از خود نشـان داده و بتوانند در حل مشکلات متعدد موجود درحوزه هاي مختلف نظام آموزش عالي اعـم از ساختاري ،آموزشي ،پژوهشـي (مبتنـي بـرنيـاز بـازار کـار)و اداري ،مـؤثر باشـند،آيـا اعمـال ويژگي هاي رهبري معنوي که عبارت هستند از:عشق به نوع دوستي ،ايمان به کـار،معنـاداري ، عضويت در سازمان ،تعهد سازماني و بازخورد عملکردمـي توانـد در بـروز رفتارهـاي مـذکور نقشي داشته باشد.
ضـيائي و همکـارانش (١٣٨٧)در پژوهشي تحت عنوان نقش رهبري معنوي درتوانمندسازي کارکنان دانشگاه تهران کـه جامعـة آماري در پژوهش شامل کارکنان شاغل در دانشگاه تهران است که پس از جمع آوري اطلاعات و تجزيه و تحليل آن هـاايـن نتـايج حاصـل شـد:بـين رهبـري معنـوي در دانشـگاه تهـران و توانمندسازي کارکنان رابطة معناداري وجود دارد.
جدول ٤: نتايج تحليل رگرسيون چندگانه ويژگي هاي رهبري معنوي پشتکار وجديت در کار (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ٤نشان مي دهد مقدارآمارة آزمون براي بررسي رابطة بين رهبري معنـوي بـا پشتکارو جديت در کار ٣١/٦٢در سطح (٠٠٠٠=P)معنادار است .