چکیده:
مقدمه: رضایتمندی بیماران از خدمات دریافتی شاخص مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن از نظر گیرندگان خدمت است. میزان رضایت بیماران منعکس کننده توانایی و قابلیت کادر درمانی و میزان رعایت حقوق بیمار است، لذا قدم اول کسب اطلاعات از نظرات و انتظارات بیماران است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایت بیماران بستری شده از نحوه ارائه خدمات درمانی در یکی از بیمارستان های آموزشی شهر در سال 90- 1389 انجام شد. روش: این مطالعه یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی است که با استفاده از روش تصادفی بر روی 286 نفر از بیمار در حال ترخیص انجام شد. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی انجام شد که روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایای آن با روش آلفای کرونباخ کسب گردید. اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS با ویرایش 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: درصد رضایتمندی از کل خدمات 220 نفر (63/9 درصد)، خدمات پزشکی 210 نفر (57/6 درصد) و از خدمات پرستاری 252 نفر (72/3 درصد) بود. بیشترین درصد رضایتمندی مربوط به ارائه آگاهی از سوالات و خواسته های بیمار و کم ترین میزان مربوط به رضایت از دسترسی به کادر درمانی در هنگام نیاز بود. اختلاف معنی داری بین درصد رضایتمندی از خدمات بالینی بر حسب سن، جنس و میزان تحصیلات وجود داشته است (0/001>p). درصد رضایتمندی افراد شاغل و افراد دارای بیمه نسبت به افراد فاقد بیمه بالاتر بود (0/001=p). نتیجه گیری: در مجموع درصد رضایتمندی بیماران از خدمات درمانی کاملا راضی بوده است. در ابعادی که کمبودها و نارضایتی وجود داشته باید با کارشناسی صحیح نواقص برطرف شود و عدم رضایت بیماران از این خدمات دریافتی می تواند بیانگر رعایت نشدن حقوقشان باشد.
خلاصه ماشینی:
از طرفی در ارزیابی مراقبت های بهداشتی و درمانی یکی از منابع مورد استفاده میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده بر طبق حقوق ایشان است .
) مطالعه انجام شده درکارولینای آمریکا نشان داد که اکثریت بیماران مورد مطالعه از خدمات درمانی رضایت کامل داشته و مهم ترین عامل تأثیرگذار منفی بر رضایتمندی بیماران مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات و اطلاعات بوده است .
) مطالعه انجام شده جولایی و همکارانش نشان داد ، ٣٦% به طور کلی از خدمات ارائه شده رضایت بالایی داشته اند و از بین متغییرهای دموگرافیک تحصیلات مهم ترین عامل مؤثر بر رضایتمندی بیماران بوده است .
بیشترین درصد رضایتمندی از خدمات بالینی مربوط به ارائه آگاهی از سؤالات و خواسته های بیمار و کم ترین میزان مربوط به رضایت از دسترسی به کادر درمانی در هنگام نیاز بوده است (جدول ٢).
بحث در این بررسی نشان داد که ٦٣/٩٩ درصد بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان رضایت کلی داشته اند.
در مطالعات انجام شده به منظور بررسی میزان رضایتمندی بیماران از نحوه ارائه خدمات درمانی در شهرهای تهران (سلیمانپور و همکاران ، ٢٠١١ م .
) بر اساس یافته های این پژوهش میزان رضایتمندی بیماران از نظر جنس تفاوت معنیداری داشته است ، یعنی زنان نسبت به مردان نسبت به خدمات دریافتی رضایت بیشتری داشته اند که با برخی از مطالعات انجام شده (الدوقاتیر و همکاران ، ٢٠٠٤ م .
Measuring patients' satisfaction with nursing care.
A study to determine patient satisfaction with nursing care.
Patient satisfaction with nursing care in a regional university hospital in southern Spain.