چکیده:
انسان اولیه در برابر طبیعت به نخستین چیزی که توجه داشته خود او بوده و آنچنان مفتون این راز بزرگ شده که بیاختیار به جادو و افسون پناه برده است. این موجود ظریف، سخت و آسیبپذیر در روی زمین خشن و پر حادثه و در میان حیوانات درنده و حوادث بنیانکن طبیعی با انگیزه نیروی جنسی و هوش و تفکر خود توانسته بقای نسل شکننده خود را تأمین کند. غریزه پنهان ترس از آینده، نزد عموم بشر در جوامع ابتدائی و جوامع پیشرفته یکسان است که از جهل درون سرچشمه میگیرد و یا از دانستههای محدود الهام گرفته و میتوان آن را مهمترین عامل پناهبردن به جادو دانست. در این مقاله به ریشهیابی و بیان کیفیت جادو از دید ملل گوناگون میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
سحر و جادو در تمام دورانهای بشری و در قرنهای گذشته تأثیرات عمیقی در روحیه انسان و زندگی او به جا گذاشته است، و بخشی از دین و مذهب و مکتب جدیدی را ایجاد کرده که انسان وادار شده تا این خلأ را پر کند چراکه همیشه در کنار او تنگاتنگ همراه بود، آنگونه که در مصر و بابل و ایران و آفریقا و آمریکا و اروپا و آسیا و دیگر نقاط جهان دیده شده است.
به نظر میرسد که "اسطوره سیاوش" در اعتقاد مردم ایران باستان یادگاری از اسطوره بوده است(اسلامی ندوشن:221) و اسطوره شناسی همان "میتولوژی" است که قرآن نیز در آیاتی به آن اشاره کرده است: ﴿ و منهم من یستمع إلیک و جعلنا علی قلوبهم أکنة أن یفقهوه و فی ءاذانهم وقرا و إن یروا کل ءایة لا یؤمنوا بها حتی إذا جاءوک یجادلونک یقول الذین کفروا إن هذا إلا أسطیر الاولین﴾ (الانعام/25) «بعضی از آنها به تو گوش فرامیدهند ولی بر دلهای آنان پردهها افکندهایم تا آن را نفهمند و در گوش آنها سنگینی قرار دادهایم و (آنها به قدری لجوجاند) که اگر تمام نشانههای حق را ببینند ایمان نمیآورند، تا آنجا که وقتی به سراغ تو میآیند با تو به پرخاشگری برمیخیزند و کافران میگویند این آیات چیزی جز افسانههای پیشینیان نیست».