چکیده:
«میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان، در زمینه نبوت و مهدویت به شمار میآید که در ابتدای قرن بیستم میلادی، در ایالت پنجاب هندوستان ظاهر شد.
از جمله ادعاهای وی آن است که حضرت عیسی، بعد از آن که به صلیب کشیده شد، از دنیا نرفت؛ بلکه پس از بهبود به هندوستان رفت، در 120 سالگی درگذشت و در همانجا مدفون شد.
غلام احمد، با خلط معنای «توفی» که دربارة حضرت عیسی در قرآن آمده؛ آیات مذکور را دال بر وفات ایشان میپندارد. همچنین وی احادیث مربوط به رجوع مسیح را تاویل کرده و گفته است منظور، خود عیسی نیست؛ بلکه فردی شبیه عیسی و تجلی اوست و اعتقاد دارد روح عیسی در وی تجلی یافته است.
این نوشتار، به بررسی ادعای قادیانی در این زمینه و نقد ادلة وی خواهد پرداخت.
“Mirza Gholam Ahmad Qᾱdyᾱnie” is considered one of the claimants in the field of prophecy and Messianism who appeared in the state of Punjab in India at the beginning of twentieth century. One of his claims is after Jesus Christ was crucified، he did not pass away، and rather he recovered and moved to India and died after 120 years and was buried there. Gholam Ahmad، with the confusion of the meaning of *Tavafaa* (i.e. take one’s soul) about Jesus Christ in Quran، considered these verses to indicate his death. Moreover، he interpreted the traditions about the return of Messiah and said they did not refer to the Messiah himself; rather they pointed to a person looking very much like Messiah and being his manifestation and believed Messiah’s soul has been revealed in him. This paper investigates Qᾱdyᾱnie’s claim in this regard and criticizes his evidences and arguments.
خلاصه ماشینی:
"قرآن در این زمینه میفرماید: و قولهم إنا قتلنا المسیح عیسی ابن مریم رسول الله و ما قتلوه و ما صلبوه و لکن شبه لهم و إن الذین اختلفوا فیه لفی شک منه ما لهم به من علم إلا اتباع الظن و ما قتلوه یقینا * بل رفعه الله إلیه و کان الله عزیزا حکیما * و إن من أهل الکتاب إلا لیؤمنن به قبل موته و یوم القیامة یکون علیهم شهیدا؛ و به خاطر قولشان که ما مسیح، عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم؛ در حالی که نه او را کشتند و نه به صلیب کشیدند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد و محققا کسانی که در مورد قتل او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و به آن علم ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند و قطعا او را نکشتند؛ بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد، و خداوند توانا و حکیم است.
در جایی دیگر قصه تمثیل و تجلی خود را چنین توجیه کرده و مدعی میشود خداوند در مکاشفهای آشکار، به من نشان داد که مثیل عیسی در قرآن ذکر شده است؛ کما اینکه پیامبر اسلام( نیز مثیل و نمونهای برای حضرت موسی( بوده و این آیه شاهد بر آن است: إنا أرسلنا إلیکم رسولا شاهدا علیکم کما أرسلنا إلی فرعون رسولا؛ ما پیامبری به سوی شما فرستادیم که گواه بر شماست؛ همان گونه که به سوی فرعون رسولی فرستادیم (مزمل: 15) (قادیانی، بیتا، ج 3، حصة دوم: 460)."