چکیده:
مرلوپونتی، فیلسوف اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس فرانسوی در صدد بود تا روش جدیدی در توصیف تجربه انسان در جهان ارائه کند و برای رسیدن به این مقصود، روش پدیدارشناسی را برمیگزید تا از بنبستها و معضلات عقلگرایان و تجربهگرایان رهایی یابد. از این رو، مرلوپونتی به جای تکیه بر ایدهها، ادراک حسی را پدیدارشناسی میکند و جنبههای آن مانند بدن، آگاهی، هنرها و گفتارها و، به طور کلیّ، مباحث عملی در مورد انسان را مورد بررسی قرار میدهد. از نظر وی شیوه ادراک نه تنها دستاورد فلسفه مدرن بلکه مربوط به هنر مدرن نیز میباشد. از نظر وی بر آن است، که هنرمندان و، بخصوص نقاشان، کاری همانند پدیدارشناسان انجام میدهند. در این میان، مرلوپونتی خصوصیات و جنبههای پدیدارشناسی ادراک حسی خود را بیش از همه در آثار سزان یافت؛ جنبههایی که سزان قدرت استدلال آنها را با کمک تئوری نداشت و در نتیجه آنها را با آثارش ارائه میداد. در این مقاله سعی شده است این جنبهها از منظر مرلوپونتی و سزان مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد.
Merlaeu-Ponty was an existentialist and phenomenologist philosopher who sought a new way for describing human’s experience of the world. In order to avoid the problems that rationalists and experimentalists had encountered in explaining human experience he chose phenomenological method. Hence، instead of insisting on ideas، Merleau-Ponty seeks to apply phenomenology to human perception and its different aspects containing body، arts، speech and other scientific issues. According to him، the method of perception is an achievement not only of philosophy but also of modern art. He believes that artists، and among them painters especially، do the same as phenomenologists. Merleau-Ponty finds these phenomenological aspects in Cezanne works more than anywhere else; aspects which Cezanne lacked theoretical means for conveying them and therefore presented them via his works. These aspects would be discussed in this article by comparing Merleau-Ponty’s views with those of Cezanne.