چکیده:
این مقاله بر آن است تا مسئله «بازنمایی» را در «هنر پاپ» مورد بررسی قرار دهد. منظور از اصطلاح «بازنمایی» فرایندی است که طی آن مخاطب، با قرار گرفتن در برابر اثر، واقعیتی بیرونی را از دل عناصر تصویری اثر شناسایی م یکند؛ واقعیتی که یا، به ،«بازنمایی» راستی، در خارج سندّیت دارد و یا چیزی شبیه به آن برای ذهنش آشنا است. بدین منظور، با بیان مقدم های از جایگاه در سیر تاریخی هنرها، از هنر غارها تا هنر نیمههای سده بیستم، یعنی تا ظهور جریان هنر پاپ در دهه شصت، به دور های حدودا شصتساله، از دهه آخر قرن نوزدهم تا دهه پنجاه قرن بیستم میپردازیم که به دلایل مختلف، عنصر بازنمایی در اثر هنری به محاق میرود. اما دوباره با ظهور هنر پاپ است که از آن اعاده حیثیت شده و عنصر آشنا (بازنمودی) دوباره به عناصر تصویری بازمیگردد، و در سیر تداوم منطقی خود به یکی از مسائل محوری جریان پستمدرنیسم در هنر بدل میشود که تا کنون هم استمرار دارد. در ادامه، دلایل بنیادین هنری و اجتماعی این توجه دوباره به مسئله بازنمایی در هنر پاپ مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد و تکهی بحث نیز بر آثار هنرمندان برجسته این جنبش یعنی جاسپر جانز، رابرت راشنبرگ، ریچارد همیلتون و جیمز روزنکوئیست خواهد بود.
This article intends to study the issue of representation in Pop Art. Here we define representation as a process through which the audience identifies an external reality in the heart of the pictorial elements of a tableau which is exterior to the pictorial world or rather only familiar to his mind. For this purpose، we would examine “representation” from cave art to art of the middle 20th century i.e. when the representational elements in artistic work wane for different reasons. But representation regained its importance no sooner than the emergence of Pop Art in 60s and consequently representational pictorial elements has so far turned into one of the critical issues of postmodern events in art. This article would analyze the fundamental artistic and social reasons for such attention to representation in Pop Art while remaining focused on works of the distinguished artists of the movement، those like Jasper Johns، Robert Rauschenberg، Richard Hamilton and James Rosenquist.