چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی گفتگو از نظر هابرماس و تعیین اصول و روش های تربیت اجتماعی متناظر با این مبانی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل مفهومی پیش رونده بهره گرفته شد. در این پژوهش با بررسی مبانی نظری و تشریح و توضیح نظریه انتقادی و تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس یازده اصل تربیتی و سیزده روش تربیتی به دست آمد که تمامی آن ها بر ضرورت بازسازی مفهوم یادگیری، مدیریت کلاس و مدرسه، نقش معلم و دانش آموز، چگونگی استفاده از مطالب و محتوای درسی، نحوه ارزشیابی تاکید می کنند. بدین ترتیب، برخی دلالت های مهم برای تربیت اجتماعی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این عرصه نقش آفرینی می کنند، استخراج شدند.
The main goal of this research is examining the foundations of Habermas’ communicative action and postulating principles and methods of social education based on it. To achievement this goal، method of prospective analysis has been used. Carrying out content analysis on Habermas’ communicative action theory we have come across eleven educational principles and thirteen educational methods which all indicate the significance of reconstructing concepts of learning، managing classrooms and schools، the role of teacher and student، how to teach the lessons and curriculum، and assessment. At the end، based on the findings of this research we will offer some suggestions for the educational system of Iran.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به اینکه اغلب افراد جامعـه حـداقل دوازده سال از حیات اجتماعی خود را در مدرسه میگذرانند و مدرسه بعد از خانواده دومین نهـادی اسـت کـه در تربیت اجتماعی افراد مؤثر واقع میشود و بخش زیادی از فرایند تربیت اجتماعی در مدرسه انجام میگیرد، درخور است مبنایی برای تربیت اجتماعی انتخاب کنیم که در آن ارتباطات میان افـراد بـر اسـاس تعامـل و مشارکت برابر و آزاد باشد و روش های تربیت به گونه ای باشد که صـلاحیت هـا و مهـارت هـای اجتمـاعی لازم را برای ورود به جامعه را به متربیان بدهد.
در زمینه کنش ارتباطی، گفتمان هابرماس ، فلسفه نقادی و اصـول اخلاقـی او طـی سـال هـای اخیـر مطالعاتی در داخل کشور انجام شده است که از جمله آن می توان به پژوهش «تبیین فلسفه نقادی هابرمـاس و دلالت های آن برای تدریس علـوم اجتمـاعی» )١٩٩٧ ,Amir Shabani(، «فلسـفه تربیتـی دمکراتیـک در جمهـــــوری اســـــلامی ایـــــران و دلالـــــت هـــــای آن بـــــرای برنامـــــه درســـــی دوره متوســـــطه » )٢٠٠٥ ,Javidi Kalateh Jafarabadi(، «بررسی دلالت هـای اخـلاق گفتمـانی هابرمـاس بـا نظـر بـه پدیـده جهانی شدن » )٢٠٠٧ ,Karimi(، «تبیین و ارزیابی دیدگاه های هابرماس درباره تربیت اخلاقـی بـا تأکیـد بـر نظریه کنش ارتباطی» )٢٠٠٨ ,Nowrozi(، «بررسی تأثیر نظریه انتقادی در آموزش بزرگ سالان با تأکید بـر آرای پائولو فریره و یورگن هابرماس و دلالت های آن برای سوادآموزی بزرگ سـالان در ایـران » ,Radji( )٢٠١٠ اشاره کرد.
the public یافته های پژوهش در این بخش با نظر به اصول و روش های تربیتی مبتنی بر مبانی معرفـت شـناختی و انسـان شـناختی ١ نظریه کنش ارتباطی هابرماس ، یازده اصل تربیتی و سیزده روش تربیتی به دسـت آمـد کـه تمـامی آنهـا بـر ضرورت بازسازی مفهوم یادگیری ، مدیریت کلاس و مدرسه ، نقش معلم و دانش آموز، چگونگی اسـتفاده از مطالب و محتوای درسی ، نحوه ارزشیابی تأکید میکنند.