خلاصه ماشینی:
"3-در جمعبندی روایات متعارضین و متهافت به حسب ظاهر علاوهبر نکاتی که در صفحات قبل بر آنها اشاره شده،باید توجه کرد و آنها را مدنظر قرار داد به مسألهی دیگر هم باید توجه داشت و آن اینکه اگر روایت و یا روایاتی ولو صراحتا روی یک مطلب و یا مطالبی تأکید کند و بر آن اصرار ورزد و آن مطلب و یا مطلب درست برخلاف اصول مسلم و پذیرفته شده عقلانی باشد و در واقع عقل و نقل در برابر یکدیگر قرار گیرند،در این صورت نیز اگر دقت و روش اجتهادی از هرطریق ممکن و عقلایی بتواند رفع تهامت و تعارض نماید لازم است در رفع تعارض قدم برداشته و آنها را در حد ممکن با همدیگر همسو و هماهنگ کند و اگر چنین راهحلی وجود نداشته باشد و هماهنگی و همسویی میان این دو طریق و روش ممکن نباشد،طبعا از اصول مسلم و پذیرفتهشدهی عقلانی و برهانی نمیتوان دست برداشت و درباره این نوع روایات اگر مشکلات سندی و دلالتی داشته باشد باید مردود اعلام کنیم و اگر از حیث سند و دلالت و از نظر بیان حکم،مشکل نداشته باشد،علم و معرفت به حقیقت آنها را به اهلش واگذار میکنیم در هرصورت صرف دیدن یک روایت و یا نقل آن در یک کتاب و یا نقل آن در کتابهای سند و منبع مورد استناد،مادامی که عملیات رجالشناسی و سندی و مفهومشناسی و درک ظهورات و دلالتهای آنها با روش اصولی و دریافت درست و صحیح مفاهیم آنها از طرق مختلف بررسی و تتبع فتاوای رایج زمان و یا جریان غالب و حاکم سیاسی-اجتماعی عصر،صدور حدیث و اعمال اصول عقلایی مانند اصالت صدور حکم و بیان امام(ع)برای تبیین و توضیح واقعیات و حقایق و امثال اینها،نمیتوانند ملاک استناد و اظهارنظر قطعی در یک مسألهی مهم دینی و اعتقادی و الهی و علمی قرار گیرد."