چکیده:
آموزش یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده نابرابری درآمدی است. بااین حال، تفاوت های زیادی در پیشرفت تحصیلی افراد مختلف در جامعه وجود دارد. این مقاله به اندازه گیری تحرک مطلق درآمدی در نسل های تحصیلی و استمرار نابرابری فرصتی در کل نمونه در اقتصاد ایران می پردازد. برای این منظور از داده های پیمایشی درآمد- هزینه خانوارهای شهری کل کشور طی دوره ی زمانی 1390-1367 استفاده شده است. در این مقاله از رویکرد شبه ترکیبی پویای غیرخطی استفاده شده است؛ و پویایی های غیرخطی در جامعه ی شهری ایران بررسی شده است. ویژگی این روش ردیابی عملکرد هر نسل در طول زمان است. نتایج پژوهش نشان می دهند میزان نابرابری فرصتی در بین نسل با تحصیلات بالا کمتر و در بین نسل با تحصیلات پایین بیشتر است. همچنین نابرابری در طی زمان کاهش می یابد، ولی سرعت آن بسیار پایین است.
Education is considered as a significant determinant of earnings inequality; however، there are sensible differences in the educational attainment for individuals. This paper examines absolute mobility between groups of educational levels and the persistency of inequality of opportunities in the economy of Iran. For this purpose، Households’ Survey Data over 1988 to 2011 are used to organize pseudo-panel data and to estimate nonlinear dynamics of population in Iran. Our results reveal that the inequality opportunity between generations with higher education is less than that of between generations with lower education.Also inequality is decreasing over time، but its speed is very low.
خلاصه ماشینی:
به همین منظـور در پـژوهش حاضـر سـعی شـده اسـت تـا بـا اسـتفاده از رویکرد شبه ترکیبی پویای غیرخطـی و بـه کـارگیری داده هـای مخـارج خانوارهـای شـهری ایران طی دوره زمانی ١٣٩٠-١٣٦٧تحرک مطلق به صورت غیرخطی در سه نسل تحصـیلی و همچنین استمرار نابرابری فرصتی در کل نمونه مورد بررسی قرار گیرد.
Fields and Ok بیان می شود آن است کـه درآمـد فـرد در طـی زمـان در حـال تغییـر اسـت و ایـن تغییـرات توزیعی در الگوی تحرک درآمدی توسـط مـدل xy در دو دوره از زمـان یـا بـه طـور عمومی تر در دوره های زمانی بیشتر توسط مدل ...
تصریح مدل در این قسمت ، با استفاده از داده های آماری شبه ترکیبی ، تحرک درآمدی تحت یـک تـابع رگرسیونی درجه سوم با لحاظ متغیرهـای تـأخیری مـورد بـرآورد قـرار ـی گیـرد.
برای بررسی میـزان تغییـرات درآمـدی بـین سرپرسـت هـای خانوارهـا درون یـک نسـل در دوره ی t و ١-t و میزان رشد نابرابری ، شیب درآمدی دوره (به تصویر صفحه رجوع شود) است .
اندازه گیری تحرک مطلق در تابع درجه سوم در نسل های تحصیلی (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : یافته های پژوهش در جدول (١) میزان تحرک مطلق در بین گروه های مختلف تحصـیلات مـورد بررس ی قرارگرفته است .
به عبارت دیگردر گروه های با تحصیلات پایین بعد از یک سال تنها ١/١درصد از اختلاف درآمدی بین خانوارها رفع می شود، درحالی که این اختلاف در بین سرپرست هـای خانوارهای با تحصیلات متوسط و بالا ٠/٩درصد و ٢/٣درصد است .