چکیده:
نشانه شناسی ، رویکردی میانرشته ای است که می تواند در خـوانش متـون ادبـی ، اعم از شعر و داستان رهگشا باشد. این مقاله در نظر دارد با بهرهگیری از رویکـرد نشانه شناسی اجتمـاعی ، رمزگـانهـای اجتمـاعی مجموعـه داسـتان «طعـم گـس خرمالو» از زویا پیرزاد را بررسی و تحلیل کند. این پـژوهش نشـان مـی دهـد کـه رمزگانهای هویت و آداب معاشرت -کـه از مهـم تـرین رمزگـانهـای اجتمـاعی محسوب می شوند- جایگاه مهمی در داستانهـای زویـا پیـرزاد دارنـد. همچنـین بیانگر آن است که با دستیابی به لایه های زیرین متن می توان هویـت و موقعیـت اجتماعی اشخاص داستانی را شناخت و درک بهتـری از واقعیـت هـای اجتمـاعی پیدا کرد. تفسیر رمزگانهای اجتماعی به کاررفته در این مجموعه داسـتان، نشـانة توجه ویژة پیرزاد بـه نقـش زنـان و بیـانگر تحـول آنـان در صـحنه هـای زنـدگی اجتماعی است .
Semiotics is an interdisciplinary approach that can be a guidance in reading literary texts like poetry and story. Applying social semiotics، this article tries to analyze and examine social codes of story series of “The Acrid Taste of Persimmon”. This study shows that identity and etiquette codes- which are regarded among the most important social codes- have significant status in Zoya Pirzad stories. It also shows that we can know social identity and status of characters of story and get a better understanding of social realities by recognizing lower layers of texts. Interpreting applied social codes in this story series shows Pirzad special attention to the role of women and their evolutions in social life scenes.
خلاصه ماشینی:
پیرزاد مقولة لباس را دربارة مردان این مجموعه داستان نیز نادیده نگرفته است ، زیـرا او با به تصویر کشیدن لباسهایی که برخی از مردان، نظیر آقای اینانلو، فرامـرز و شـازده بر تن می کنند، در واقع سعی در معرفی ویژگی های شخصیتی آنان دارد؛ مـثلا در جـایی از داستان آپارتمان (١) دربارة فرامرز چنین آمده است که : «مهناز فکر کرد اگه به مادرم بگم فرامرز دستکش سفید کتونی خریـده، حتما باور نمی کنه » (همان: ١١٠).