چکیده:
الگوی ساخت گرا، از الگوهای نوین یادگیری است و برای تنظیم ساختار اطلاعات پراکنده ی ذهنی فرد و یافتن پاسخ توسط خود او به کار میرود، ولی میتوان بر اساس نگرش های بنیادینی که در حوزه های معرفتی وجود دارد، کاربرد این الگو را توسعه داد و آن را برای بازیافت مشهودات فطری هم به کار گرفت . در این مقاله با تاکید بر مبانی علامه جوادی آملی نخست تحلیلی درباره ی هویت الگوی ساخت گرا و مشابهت آن با روش سقراطی ارائه شده و آن گاه با بیان کم و کیف فطری بودن حکم حجاب با تکیه بر دیدگاه های این اندیشمند، پیشنهاد راهبردی توسعه در کاربست این الگو در راستای یافتن پاسخ های فطرت درباره ی حجاب ارائه شده است . در این تحقیق ، بر اساس مبانی فلسفی نشان داده شده است که چگونه طی مجموعه سوالاتی که به مقتضای این الگو به سبک روش سقراطی در سه گام قابل طرح است ، به فرد متربی میتوان کمک نمود تا بتواند حکم فطرت و حکمت آن را درباره ی حجاب در مشهودات فطری خود بازیافت نماید. با به کارگیری این الگو که مبانی فلسفی و مزایای مهم و اصول ویژه ای دارد، فرد متربی به مشهودات فطری خود بازگشته و حجاب را نه به عنوان مانعی برای پوشاندن زیبایی بلکه به مثابه راهی برای رسیدن به زیبایی مطلق و کشش های فطری وجودی بر میگزیند.
Constructivist Paradigm is one of the recent learning paradigms and is employed by individuals to organize the structure of scattered subjective information and finding the answer by himself/ herself. The possibility exist، however، to extend its application for receiving feedback on reflections of human nature based on existing views on various fields of knowledge. In this paper، first the entity of Constructivist paradigm and its analogy with Socratic Method is examined with an emphasis on Ayatollah Javadi-Amoli’s principles. Then، pros and cons of the roots of Hijab in human nature are discussed based on viewpoints of this scholar and finally strategies for development of pragmatics for this paradigm are addressed in order to discover the responses of human nature about Hijab. Based on the philosophical doctrines، we showed in this study how we could help a learner to feedback on the verdict of human nature on Hijab (and its motto) in his/her own observations. Using this paradigm which enjoys special principles as well as significant benefits and philosophical fundamentals، learner would come back to his/her inborn observations and selects Hijab as an approach to attain absolute beauty and inherent craves، not as a barrier that obscures attractiveness.
خلاصه ماشینی:
"به کارگیری الگوی ساخت گرا در راستای بازیافت پاسخ های فطرت درباره ی حجاب (مبتنی بر مبانی فلسفی علامه جوادی آملی ) مهدیه السادات مستقیمی * چکیده الگوی ساخت گرا، از الگوهای نوین یادگیری است و برای تنظیم ساختار اطلاعات پراکنده ی ذهنی فرد و یافتن پاسخ توسط خود او به کار میرود، ولی میتوان بر اساس نگرش های بنیادینی که در حوزه های معرفتی وجود دارد، کاربرد این الگو را توسعه داد و آن را برای بازیافت مشهودات فطری هم به کار گرفت .
مبانی فلسفی تأیید پاسخ فطرت به چرایی تمایل به عرضه ی زیبایی علامه جوادی ضمن نقل قول آیت الله شاه آبادی می فرماید: «حاج شیخ محمد علی ، مشهور به شاه آبادی () در کتاب شریف الانسان و الفطرة در بحث آیه ی فطرت ، راجع به اقامه ی وجه عقل به سوی دین «فأقم وجهک للدین » (یونس : ١٠٥) چنین می گوید: اگر به فطرت رجوع کنیم می یابیم که فطرت عاشق کمال مطلق است ، به طوری که اگر به همه ی حقایق کیهانی آگاه شود و احتمال وجود اکمل از آنها در او منقدح گردد، آن را نیز آرزو می کند و با این تحلیل ، اموری چند روشن می شود؛ اول ، هیچ کدام از حقایق مقید و محدود، معشوق واقعی فطرت نیست ، چون مناط معشوق بودن آن است که عاشق با رسیدن به وی آرام گیرد و از او نگذرد، در حالی که به هر کدام از آنها برسد، از وی می گذرد و مطلوب کامل تری را طلب می کند."