چکیده:
در قرآن کریم و روایات معصومان(، آیاتی وجود دارند که در خصوص آینده زمین و وارثان حقیقی آن و حکومتی سرشار از عدل و داد سخن میگویند. از جمله آیاتی که در این موضوع سخن میگوید، آیه پنجم سوره قصص است که از پیشوایی و وراثت مستضعفان سخن گفته است. در منابع روایی و تفسیری فریقین ذیل این آیه، روایاتی نقل شده که بر اساس آنها مصادیق متفاوتی برای وارثان زمین معرفی میشوند. دیدگاه عموم مفسران شیعه این است که تنزیل و تفسیر آیه، بنی اسرائیل است و بر اساس مفاد آیات و احادیث شیعی که با ظاهر آیات شریفه هماهنگ میباشند، تاویل یا مصداق اتم وارثان زمین، ائمه اطهار( و امام مهدی( و یاران آن حضرت هستند و وعده وراثت بر زمین، به عصر ظهور امام مهدی( اختصاص یافته است؛ اما مفسران اهل سنت؛ ضمن عدم توجه به روایات اهل بیت( این تنزیل و تفسیر را برای آیه پذیرفته؛ اما به تاویل یا مصداق اتم آیه (یعنی ائمه طاهرین() اشارهای نکردهاند.
In the Quran and Infallibles’ Hadith، there are verses that speak about the future of earth and its true heirs and a government with justice. Among these verses is the verse 5 of surat Al-Qasas which talks about the leadership of poor and their inheritance. In the narrations’ and interpretations’ resources of the two sects in relation to this verse، there are narrations based on which different examples are introduced to inherit the earth. In the view of all Shia commentators، the revelation and interpretation of this verse is Israel and according to the contents of verses and the Shia sayings which are in coordination with the outward aspect of the holy verses، the interpretation or the true inheritors of the earth are the Imams and Imam Mahdi (A.S) and his companions and the promise of the inheritance of the earth is dedicated to the era of Imam Mahdi (A.S). But Sunni scholars have accepted the revelation and interpretation of this verse to be the Israel، ignoring the narrations by the Household، and have not mentioned the true revelation or example of the verse (i.e the Household).
خلاصه ماشینی:
"هیچ کدام از این دو مصداق، نادرست نیست و هر دو صحیحاند؛ به این صورت که بنی اسرائیل به عنوان تفسیر و تنزیل آیه به شمار میروند و ائمه معصومین( تأویل آیه و با این تفاوت که زمان رخداد این مصادیق متفاوت است؛ به این صورت که بنی اسرائیل که اولین مصداق این بخش آیه شریفه هستند، در زمانهای گذشته و قبل از نزول این آیه زندگی کردهاند و این وعده که یک سنت الاهی است درباره آنها تحقق پذیرفته است و امامان معصوم نیز در زمان نزول آیه و بعد از نزول زندگی کردهاند و از جمله افرادی هستند که مانند بنی اسرائیل از ناحیه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته و به استضعاف کشیده شدهاند و خداوند نیز طبق سنت جاریه خویش به آنها در این آیه وعده پیروزی و موفقیت داده است.
عروسی حویزی و همچنین بحرانی روایتی بسیار طولانی درمورد تولد امام زمان( ذیل این بخش آیه نقل میکنند که در قسمتی از روایت آمده است: امام زمان وقتی متولد شدند، میگویند: أشهد أن لا إله إلا الله و سپس درود و سلام فرستادند بر حضرت محمد( و همه امامان و آیات شریفه 5 و 6 سوره قصص را تلاوت کردند: بسم الل ه الر حمن الر حیم و نرید أ ن ن من ع ل ی ال ذین استضعفوا فی الأ رض و ن جع ل هم أ ئم ة و ن جع ل هم الوارثین و نم کن ل هم فی الأ رض و نری فرع ون و هامان و جنود هما منهم ما کانوا یح ذ رون (عروسی حویزی، 1415، ج4: 110؛ بحرانی، 1416، ج4: 251)."