چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبکهای یادگیری بوده و طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونة پژوهش شامل 440 دانشجوی دانشگاه کاشان است که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون شخصیتی نئو (NEO)، پرسشنامة انگیزش پیشرفت هرمانز (AMQ) و پرسشنامة سبکهای یادگیری (LSI) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نیز به منظور تحلیل دادهها استفاده شد. از یافتههای پژوهش حاضر این بود که بین ویژگیهای شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبکهای یادگیری رابطه وجود دارد؛ به این صورت که مفهومسازی انتزاعی با روانرنجوری رابطة منفی، و با برونگرایی و گشودگی رابطة مثبت دارد. همچنین تجربه عینی و مشاهده تاملی با روانرنجوری رابطة مثبت دارند. آزمایشگری فعال با توافقپذیری رابطة منفی و با وظیفهمداری رابطة مثبت دارد و انگیزش پیشرفت تنها با مفهومسازی انتزاعی رابطه معنیدار دارد. از دیگر یافتههای پژوهش حاضر این بود که ویژگیهای شخصیتی، پیشبینی کننده شیوههای یادگیری هستند، اما انگیزش پیشرفت، پیشبینیکننده شیوههای یادگیری نیست.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبکهای یادگیری در دانشجویان An investigation about the Relationship between Personality Traits, Advanced Motivation and Learning Styles among University Students تاریخ دریافت مقاله: 06/05/92 تاریخ پذیرش مقاله: 17/10/92 محمدرضا تمناییفر * فریبرز صدیقی ارفعی ** اشرف ماسپی *** Mohammad Reza Tamannaifar Fariborz Seddighi Arfaei Ashraf Maspi هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبکهای یادگیری بوده و طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
جدول (1) میانگین و انحراف استاندارد نمرات متغیرهای پژوهش متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد ویژ گیهای شخصیت روانرنجوری 440 32/32 39/6 برونگرایی 440 24/4 10/6 گشودگی 440 59/49 57/4 توافق 440 15/42 57/4 وظیفهمداری 440 31/43 63/5 انگیزش پیشرفت 440 61/83 93/6 سبکهای یادگیری تجربة عینی 440 56/32 39/6 مشاهدة تأملی 440 17/ 36 18/4 مفهومسازی انتزاعی 440 73/40 79/4 آزمایشگری فعال 440 69/ 36 47/4 به منظور بررسی همبستگی میان متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده و نتایج در جدول شمارة 2 ارائه شده است.
جدول (6) نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام شیوة یادگیری مفهومسازی انتزاعی براساس ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت متغیر پیشبینی کننده شاخصها متغیر ملاک ضریب همبستگی R ضریب تعیین R2 B Beta t سطح معنیداری روان رنجوری مفهومسازی انتزاعی 146/0 021/0 082/0- 146/0- 089/3- 002/0 نتایج گزارش شده از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که از بین ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت، تنها ویژگی شخصیتی روانرنجوری 02/ درصد از واریانس مفهومسازی انتزاعی را تبیین میکند."