خلاصه ماشینی:
"خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس گروههای آزمایش و کنترل ضریب اتا سطح معناداری مقدار F درجه آزادی گروه 69/0 010/0 190/7 58 پیشآزمون- پسآزمون مؤلفهٔ ابتکار 360/0 000/0 170/20 58 پیشآزمون- پسآزمون مؤلفهٔ سیالی 356/0 000/0 546/22 58 پیشآزمون- پسآزمون مؤلفهٔ انعطافپذیری 070/0 140/0 169/2 58 پیشآزمون- پسآزمون مؤلفهٔ بسط 405/0 000/0 250/25 58 پیشآزمون- پسآزمون نمره کل خلاقیت همانطور که در جدول شماره یک مشاهده میشود، بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایشی و کنترل در مؤلفههای ابتکار (05/0>p و 19/7F=)، سیال بودن (01/0>p و 170/20F=)، انعطافپذیری (01/0>p و 545/22F=) و نمره کل (01/0> p و 250/25F=)، از لحاظ آماری تفاوت معنیدار وجود دارد؛ بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان قضاوت کرد که استفاده از یادگیری تلفیقی در افزایش خلاقیت بهطورکلی و همچنین مؤلفههای سیالی و انعطافپذیری مؤثر بوده است.
فرضیه سوم عبارت بود از تأثیر یادگیری تلفیقی در رشد توانمندی انعطافپذیری دانشجویان که این پژوهش نیز مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی بین گروه کنترل و گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد.
بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به این نتیجه میتوان رسید که استفاده از یادگیری تلفیقی در افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تأثیر مثبت دارد اما در رابطه با عناصر خلاقیت باید گفت که بر توانمندی بسط دانشجویان تأثیر ندارد ولی در مؤلفههای ابتکار، سیالی و انعطافپذیری مؤثر است.
Online collaboration and offline interaction between students using asynchronous tools in blended learning, Australian journal of education technology, Vol. 26, No. 6, 2008, pp."