چکیده:
سازمانها و شرکتهای رقیب، سعی میکنند افراد بااستعداد را جذب و حفظ کنند. برند کارفرما استعدادها را به سازمان جذب میکند. برند کارفرما مجموعه عوامل داخلی مربوط به پرسنل است که با اطلاعرسانی به افراد خارج سازمان، به افراد القا میکند این سازمان موقعیت، جایگاه و مکانی مناسب برای کارکردن است. استعدادها نیز به سازمانی جذب میشوند که احساس کنند برایشان مناسب است، ایجاد احساس مثبت در ذهن فرد مستعد مهم است. در این تحقیق چگونگی ایجاد تصویر در ذهن فرد بااستعداد، برای جذب شدن به بانک رفاه بررسی، و عوامل جذب استعدادها به روش کیفی در بانک رفاه مشخص شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه است. اطلاعات با روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد پنج عامل داخلی از برند کارفرما و یک عامل متفرقه، در صورت اطلاعرسانی و انتقال به افراد بااستعداد بر جذب آنها مؤثر بوده است. همچنین، عوامل خارجی نیز بر جذب استعدادها در بانک رفاه مؤثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
البته برای جذب کارکنان بااستعداد باید تصویر ذهنـی مثبـت از بانک رفاه در آن افراد ایجاد کرد تا آن ها بانک رفاه را بر بانک های دیگر ترجیح دهند، بنـابراین ، بـه برندسازی کارفرما نیاز است و از آنجا که برندسازی کارفرما، مجموعـة عـواملی اسـت کـه باعـث می شود سازمان مکانی خوب برای کارکردن نشان داده شود، بایـد آن عوامـل شناسـایی و تقویـت شوند.
تم های اصلی و فرعی حاصل از مصاحبه ها موضوع (تم اصلی ) مقولات (تم های فرعی ) فراوانی در مصاحبه ها اهمیت به تحصیلات و توانایی علمی 13 اهمیت به تخصص به کارگیری تجربه و توانایی در شغل مرتبط با تخصص فرد 11 ارزش قائل شدن برای نیروی متخصص 8 حقوق و مزایا 13 امکانات مادی و تسهیلات 8 غیرمادی امکانات رفاهی و تفریحی 3 وجهة شغلی 10 اعتبار شهرت و برند سازمان ، بزرگی و سابقة سازمان و قانونمندبودن 13 سازمان و داشتن امنیت شغلی رشد فردی (آموزش، بازخورد، تجربه ها، چرخش شغلی ) 12 فرصت های رشد رشد سازمانی (ارتقا، وجود حس رقابت در سازمان) 9 صمیمیت در کار و روحیة همکاری بین کارمندان 10 محیط کاری و شرایط توازن کار وزندگی 10 کاری سلامت جسمی ، روحی و اخلاقی 8 شرایط بازار کار 7 عوامل خارجی دلایل شخصی 7 متفرقه 8 به کارگیری توانایی و تجربه در شغل مرتبط با تخصص فرد باتوجه به فراوانی رشته های تحصیلی و علمی ، هر فردی در رشته ای خاص تبحر کامل دارد و اگـر این تخصص فرد در کاری که به تخصص او مربوط است ، به کار گرفته شود، بـرای فـرد جـذابیت بیشتری دارد و با توجه دادههای مصاحبه ها افراد به دلیل به کار گیری تخصص خود به بانـک رفـاه جذب شده اند.