چکیده:
توانمندسازی کارکنان از فنون مؤثر افزایش بهرهوری کارکنان و بهکارگیری بهینة ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. هدف پژوهش حاضربررسی رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی وا زنظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. شرکتکنندگان پژوهش 200 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با بهکارگیری ضریب همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و روش بوتاستراپ تحلیل شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی برازشی خوب دارد. نتایج پژوهش نشان داد رهبری اخلاقی بهطور مستقیم، و با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی، بهطور غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی اثر میگذارد. همچنین، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی ارتباط دارد و این سبک رهبری باعث ترویج عدالت رویهای و تعاملی میشود و از طریق این دو نوع عدالت میتوان موجبات توانمندی کارکنان را فراهم کرد.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی بـا میـانجی گـری عـدالت رویه ای و عدالت تعاملی است .
نتایج پژوهش نشان داد رهبری اخلاقی به طور مستقیم ، و با میانجی گری عدالت رویـه ای و عـدالت تعـاملی ، بـه طـور غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی اثر می گذارد.
همچنین ، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی ارتبـاط دارد و ایـن سـبک رهبری باعث ترویج عدالت رویه ای و تعاملی می شود و از طریق این دو نوع عدالت می توان موجبات توانمندی کارکنان را فراهم کرد.
بسیاری از این پژوهش ها بر رهبری اخلاقی ١١ به عنوان یکـی از عواملی که با توانمندسازی روانشناختی رابطة زیـاد دارد، تمرکـز کـردهانـد ( ,Bartol &Zhang 1.
با درنظرگرفتن این دو جنبه ، فارح ٢ و همکاران (٢٠٠٨) دامنة رهبـری اخلاقـی را گسترش دادند و برای آن چهار بعد در نظر گرفتند: صـداقت شخصـی ٣ (مهـم تـرین بعـد رهبـری اخلاقی است و شامل ارزشهایی مانند صداقت ، مهربانی ، وفای به عهد و پیمان اسـت )، تواضـع و فروتنی ٤، ازخودگذشتگی شغلی ٥ (به معنی رفتارکردن با دیگران به طور منصفانه و مسئولیت پـذیری در قبال دیگران)، و هدایت و رهبری از طریق نمونه و مثال ٦ (یعنی مدلسازی نقش ).
بنـابراین ، هدف این پژوهش بررسی رابطة مستقیم رهبـری اخلاقـی بـا توانمندسـازی روانشـناختی ، و نیـز بررسی نقش میانجی گر عدالت رویه ای و عـدالت تعـاملی در ایـن رابطـه اسـت .
یافته های پژوهش حاکی از رابطة مستقیم رهبری اخلاقی با عدالت رویـه ای و عـدالت تعـاملی است .