چکیده:
چکیده بررسی انتقادی منابع تاریخ اسلام در اروپای سده نوزدهم میلادی، تشکیک و بی اعتمادی به همه منابع روایی و تاریخی اسلام را برای برخی از مورخان و سیرهنویسان غربی در پی داشت؛ لیکن علیرغم این نتایج بدبینانه در نیمه نخست قرن بیستم چندین کتاب در شرح حال پیامبر(ص) تألیف شد که مؤلفان آنها ضمن اذعان به اعتبار مشکوک روایات سیره و مغازی، معتقد بودند به کمک ذهنی نقاد، میتوان سیرهای صحیح از پیامبر اسلام(ص) بر مبنای همین روایات تدوین نمود. یکی از این شرح حالهای انتقادی کتاب مسأله محمد، شرح حال نقادانهای از پیامبر اسلام(ص) تألیف رژی بلاشر (1900-1973م)، خاورشناس فرانسوی است. بررسی موردی دیدگاههای بلاشر پیرامون زندگینامه پیامبر اسلام(ص) پیش از بعثت، نشان میدهد که اگرچه بلاشر سعی دارد تا به کمک قرآن، تنها منبع معاصر پیامبر، مجموعه اسناد معتبر موجود و برخی اطلاعات تکمیلی مربوط به حوزه زبانشناسی، قومشناسی، تاریخ ادیان و ...، سیرهای صحیح و عالمانه و بدون جانبداری از پیامبر اسلام(ص) ارائه دهد، اما حاصل این تلاش، تدوین سیرهای است که پیشزمینههای ذهنی بلاشر و همچنین برداشتهای شخصی مبتنی بر دید علمی او، در بخشهایی از آن مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه در سده نوزدهم میلادی با انتشار آثار ابن سعد، طبری و ابن هشام در اروپا، چندین تحقیق عالمانه درباره تاریخ زندگی پیامبر اسلام (ص ) صورت پذیرفت ؛١ اما انتقاد از این منابع مسائل چندی را در بین خاورشناسان پدید آورد که حاصل آن تشکیک در روایات سیره و بی اعتمادی به همه منابع روایی و تاریخی اسلام و در نتیجه یأس از امکان نوشتن سیره ای صحیح از پیامبر(ص ) بود؛٢ لیکن علی رغم این نتایج بدبینانه در نیمه نخست قرن بیستم چندین کتاب در شرح حال پیامبر(ص ) تألیف شد که مؤلفان آن ها ضمن اذعان به اعتبار مشکوک روایات سیره و مغازی ، معتقد بودند به کمک ذهنی نقاد، می توان سیره ای صحیح از پیامبر اسلام (ص ) بر مبنای همین روایات تدوین نمود.
گلدزیهر ادعـا کـرد که عقیده یهود و نصاری مأخوذ از کتب مقدس ، حتی برخی نظرهای فیلسـوفان یونـان در میـان مسـلمانان تحـت عنوان گفته های پیامبر، به شکل حدیث رواج پیدا کرده است ؛ در سال ١٩٠٥ کایتانی مسأله بررسی منابع سـیره را در مقدمه کتاب خود «سالنامه اسلام » دوباره از سر گرفت و به این نتیجه بدبینانه رسـید کـه نمـی تـوان بـه هـیچ حقیقتی راجع به پیامبر اسلام (ص ) از طریق حدیث دست یافت و بایـد تمـام مـواد حـدیثی موجـود را بـه عنـوان اسنادی جعلی کنار گذاشت ؛ از نظر لامنس نیز احادیث مرتبط با دوران رسالت ، فقط نوعی تفسیر یا تفصـیل بـرای روشن کردن ، تکمیل کردن و حیات بخشیدن به اشارات قرآنی اند و بنابراین سیره هیچ چیزی غیر از یـک سـاختار پسین که با تلاش مجدانه و متعهدانه مفسرین مسلمان شکل گرفته ، نیست و لذا از ارائه یک تاریخ واقعی از زندگی پیامبر(ص ) ناتوان است .