چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارآفرینی با بررسی پنج ویژگی انگیزه پیشرفت، استقلالطلبی، خطرپذیری و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. برای این منظور، با روش نمونهگیری تصادفی، 510 نفر از میان دانشجویان انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان دارد که میزان خلاقیت دانشجویان گروه فنی، مهندسی و پایه از دانشجویان گروه علوم انسانی، بیشتر است و دانشجویان پسر، نسبت به دانشجویان دختر استقلال طلبتر، ریسکپذیرتر و خلاقترند. همچنین، میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان مجرد از دانشجویان متاهل بیشتر است و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از نیاز به پیشرفت، خلاقیت و کنترل درونی بالاتری برخوردارند
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی و درصد نمونۀ آماری مورد مطالعه متغیر فراوانی درصد 1- گروه تحصیلی فنی، مهندسی و پایه 209 41 علوم انسانی 301 59 2- جنسیت پسر 219 43 دختر 291 57 3- وضعیت تأهل مجرد 405 5/79 متأهل 105 5/20 4- مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی 387 74 کارشناسی ارشد و دکتری 132 26 جمع 510 100 ابزار در این پژوهش، از مقیاس 55 گویهای سنجش میزان انگیزۀ پیشرفت، کنترل درونی، خلاقیت، ریسک پذیری و استقلال طلبی که توسط بدری و همکاران (1385) تهیه شده استفاده شده است.
خلاصۀ نتایج بررسی تفاوت بین ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان پسر و دختر متغیر آزمون t سطح معناداری استقلال طلبی 65/3 45/0 ریسکپذیری 12/2 02/0 کنترل درونی 08/3 005/0 انگیزۀ پیشرفت 86/3 63/0 خلاقیت 59/3 29/0 همان طور که در جدول 5 قابل مشاهده است، تفاوت بین میزان استقلال طلبی، انگیزۀ پیشرفت و خلاقیت دانشجویان پسر و دختر، معنادار نیست ولی تفاوت بین ریسک پذیری و کنترل درونی، معنادار است.
نتایج بدست آمده از تحلیل متغیر چهارم (تفاوت بین ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی با مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) تفاوت معناداری بین ویژگیهای استقلال طلبی، ریسک پذیری و کنترل درونی در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه وجود ندارد ولی بین ویژگیهای انگیزۀ پیشرفت و خلاقیت، تفاوت معناداری مشاهده میشود که بیانگر میزان انگیزۀ پیشرفت و خلاقیت دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری نسبت به دانشجویان کاردانی و کارشناسی است و دلیل این امر را انگیزۀ تحصیل در مقاطع تکمیلی و علاقهای که در این دوران برای کسب علم، موفقیت، پیشرفت و نیز بخرج دادن حس خلاقیت در دانشگاه ایجاد شده، می توان دید."