چکیده:
زمینه: خلاقیت مفهومی است که با عوامل متعددی رابطه دارد. از این رو کشف ارتباط خلاقیت با عوامل مرتبط با تحصیل، به ویژه در دوران ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف: پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روان معلمان با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر انجام شد.روش: جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر بود که 220 نفر از معلمان و 370 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بارآن، سلامت روان گلدبرگ و هیلر و آزمون تفکر خلاق تورنس فرم ب تصویری جمع آوری شد. شاخصهای روان سنجی پرسشنامهها با استفاده ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و قابل قبول بود. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مولفههای هوش هیجانی و سلامت روان معلمان ابتدایی با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر رابطه معناداری وجود دارد. تحلیلهای رگرسیون نشان داد متغیر سلامت روان در مولفه کارکرد اجتماعی و هوش هیجانی در مولفه خود مدیریتی و خود انگیختگی قادر به تبیین تغییرات خلاقیت هستند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش تاکید دارد معلمانی که هوش هیجانی و سلامت روانی بیشتری
دارند، دانش آموزان خلاقتری را خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان با خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر علیرضا پیرخائفی 1 هاجر رفیعیان 2 تاریخ دریافت: 18/5/90 تاریخ پذیرش: 24/3/91 چکیده زمینه: خلاقیت مفهومی است که با عوامل متعددی رابطه دارد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای هوش هیجانی و سلامت روان معلمان ابتدایی با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر رابطه معناداری وجود دارد.
آزمون t تک نمونهای برای مقایسه تفاوت میانگین نمونه معلمان در متغیر هوش هیجانی ( تعداد = 220 نفر ) مؤلفههای هوش هیجانی میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد میانگین t درجه آزادی سطح معناداری (دو دامنه) تفاوت میانگین ضریب اطمینان 95% برای تفاوتها حد پایین حد بالا خود آگاهی 6848/3 66011/0 04450/0 388/15 219 000/0 68485/0 5971/0 7726/0 خود مدیریتی 2034/3 73236/0 04938/0 120/4 219 000/0 20341/0 1061/0 3007/0 خود انگیختگی 9080/3 70775/0 04772/0 028/19 219 000/0 90795/0 8139/0 0020/1 همدلی 2409/3 79384/0 05352/0 501/4 219 000/0 24091/0 1354/0 3464/0 روابط اجتماعی 8973/3 64404/0 04342/0 664/20 219 000/0 89727/0 8117/0 9828/0 شاخص کلی هوش هیجانی 5869/3 60022/0 04047/0 503/14 219 000/0 58688/0 5071/0 6666/0 جدول شماره 1 نشان میدهد که تی های محاسبه شده با درجه آزادی 219 در سطح اطمینان 01/0 بزرگتر از مقدار بحرانی تی (96/1) است، بنابراین، فرض صفر مبنی بر عدم تفاوت بین میانگین نمونه معلمان رد و نتیجه گرفته میشود که سطح هوش هیجانی معلمان بالاتر از متوسط است و آنان از وضعیت مناسبی در هوش هیجانی برخوردارند.