چکیده:
هدف: این پژوهش تاثیر پرورش خلاقیت با بهره گیری از روش تدریس بدیعه پردازی بر میزان یادگیری و یادداری در درک مطلب زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار داده است.روش: این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع، اهداف و فرضیه ها آن از نوع کاربردی است و در زمره طرح های شبه آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه دوم شهر تهران تشکیل می دهند. جهت انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. پژوهشگر در این تحقیق با دو گروه آزمودنی 20 نفری پسر در مقطع متوسطه سروکار داشت. در این پژوهش، یک گروه در معرض متغییر مستقل - روش تدریس بدیعه پردازی و گروه دیگر در معرض روش تدریس سنتی قرار گرفتند تا تاثیر متغیر مستقل را بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان مورد مطالعه قرار گیرد. ابزارهای این پژوهش، آزمون یادگیری محقق ساخته و آزمون یادداری محقق ساخته است، و در 3 مرحله سنجش (پیش آزمون، پس آزمون و یادداری) مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد.یافته ها: در بررسی فرضیه ها مشاهده شد که روش تدریس بدیعه پردازی نسبت به روش تدریس سنتی اثر پذیری بهتری دارد. لذا یکی از راه های پرورش تفکر خلاق و ارتقاء یادگیری و یادداری در دانش آموزان روش تدریس بدیعه پردازی است زیرا این روش میتواند به طور مستقیم باعث رشد تفکر خلاق در دانش آموزان بشود. نتیجهگیری: در پایان با استفاده از نتایج تحقیق، راهکارهایی برای ارتقای توانمندی خلاقیت پژوهشگران، ارتقای انگیزه آنها برای استفاده از نوآوری در محیط کاری و بهبود روند نوآوری در پژوهشکده جامعه هدف و سایر مراکز مشابه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
لذا یکی از راه های پرورش تفکر خلاق و ارتقاء یادگیری و یادداری در دانش آموزان روش تدریس بدیعه پردازی است زیرا این روش میتواند به طور مستقیم باعث رشد تفکر خلاق در دانش آموزان بشود.
با توجه به مطالب بالا، در این پژوهش سعی بر آن داریم، بدانیم روش بدیعه پردازی که از روش ها و فنون خلاقیت بهره می گیرد چه مقدار بر یادگیری و یادداری اثر دارد؟ اگر چه می توان آموزش را به شکل های گوناگون و یا حتی اعمال جبر و یا انگیره بیرونی ارائه کرد، اما بهتر است با روش های نوین و خلاق در تدریس و ارائه مناسب و طراحی فعال مطالب، بازده آموزشی را افزایش دهیم و به جای اینکه صرفا به افزایش اطلاعات دانش آموزان توجه کنیم، به ارتقاء سطح کیفی، پردازش و طبقه بندی اطلاعات با انگیزه درونی بپردازیم.
پیشینه خلاقیت و بدیعه پردازی reexamination of the original situation or problem Schunk در پژوهشی تحت عنوان «بررسی تأثیر آموزش های ارائه شده در پرورش خلاقیت و عوامل اصالت و انعطاف پذیری دانش آموزان» که توسط مهدی روح اللهی در سال 1372 در دانشگاه تربیت معلم تهران انجام گرفته است نتایج زیر به دست آمد: الف) آموزش های ارائه شده در این دوره در پیدایش ویژگی های غیر خلاق، پیروی از دیگران، انکار وابستگی به دیگران، عادت به آن چه مرسوم است، عدم ابداع و نوع آوری و همنوایی در دانش آموزان دختر مؤثر بوده است.