چکیده:
زمینه: با عنایت به این که رویکرد اکتشافی به عنوان یکی از روش های یادگیری فعال مطرح است استفاده از این رویکرد می تواند به عنوان یک روش تدریس مناسب در آموزش علوم تجربی موردتوجه قرار گیرد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه ی پیشرفت دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج بود.
روش: روش تحقیق در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه می باشد، برای این منظور60 نفر از بین دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج در سال تحصیلی91- 1390 به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب و از نظر خلاقیت و انگیزه پیشرفت مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان موثر است. همچنین در بررسی تاثیر رویکرد اکتشافی بر مولفه های خلاقیت نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات سیالی، ابتکار و بسط دانش آموزان گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است اما در مولفه ی انعطاف پذیری تفاوت میانگین بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری: تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد داد رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان تاثیر مثبت دارد.
Background: With regard to the heuristic approach to active learning
is considered as one of the
This approach could be useful as a teaching method in science
education should be addressed.
Objective: The aim of this study The effect of science exploratory
education based heuristic approach on creativity and achievement
motivation of students' middle third grad in City Sanandaj.
Method: Research methods in this study is kind of quasi experimental
of pre- test, post- test Controls. To this end, 60 of the third year female
students in Sanandaj in Year 2011-2012 to randomly selected multi-step
progression of creativity and motivation were tested.
Result(s): The main finding was that, science exploratory education
based on heuristic approach had a significant effect on the four
components of creativity.
Conclusion: Multivariate analysis of covariance showed that the
heuristic approach, creativity and motivation has a positive effect on
students' achievement .
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش در این تحقیق چون تأثیر متغیر روش تدریس بر میزان خلاقیت و انگیزه پیشرفت بررسی شده، با توجه به مقیاس اندازه گیری که از نوع فاصله ای است و نوع روش جمع آوری اطلاعات که بر مبنای پژوهش آزمایشی از نوع طرحهای پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است.
نتایج تحلیل کوواریانس خلاقیت در گروه آزمایش وگواه منبع مجموع مجذورات مرتبه3 درجه آزادی مجموع مجذورات F سطح معناداری اتا مقدار ثابت 456/3723 0 456/3723 59/74 001/0 0 پیش آزمون خلاقیت 254/3122 1 254/3122 69/46 001/0 63/0 انگیزه پیشرفت 526/5236 1 526/5236 278/106 001/0 79/0 خطا 124/3856 57 451/67 کل 11234 59 برای تعیین اثر رویکرد اکتشافی بر میزان خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش وگواه، تحلیل کوواریانس اجرا شد، جدول 3 نشان میدهد، که در اثر روش تدریس برمیزان خلاقیت (05/0 P<، 001/0 P=، 28/106) =2، 55) F می باشد، پس فرضیه صفر یعنی تساوی بین میانگین نمرات خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش وگواه رد میشود وگفته میشود میزان خلاقیت دانش آموزانی که به روش تدریس اکتشافی آموزش میبینند نسبت به دانش آموزانی که به روش تدریس سنتی آموزش می بینند بیشتر است.
برای تعیین اثر روش تدریس بر میزان سیال بودن دانش آموزان گروه آزمایش وگواه، تحلیل کوواریانس یک طرفه اجرا شد، جدول6 ، نشان میدهد، که اثر روش تدریس بر سیال بودن (05/0 P<، 001/0 P=، 317/66) =1، 57) F میباشد، پس فرضیه صفر یعنی تساوی بین میانگین نمرات سیال بودن دانش آموزان گروه آزمایش و گواه، رد میشود وگفته می شود میزان سیال بودن دانش آموزانی که به روش تدریس اکتشافی آموزش می بینند نسبت به دانش آموزانی که به روش تدریس سنتی آموزش می بینند بیشتر است."