چکیده:
پژوهشهای متعددی» رابطه بین سبکهای دلبستگی و اختلالهای روانی در دوران کودکی» نوجوانی و بزرگسالی
را بررسی کردهاند. به طور کلی نتایج این پژوهشها نشان دهندة اهمیت انکارناپذیر دلبستگی به عنوان عامل
اساسی در اختلالهای رفتاری کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای
دلبستگی و اختلال سلوک بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان
سنین ۹-۱۱ شهر بندرعباس درسال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ بودند که تعداد ۳۶۵ نفر از طریق نمونهگیری تصادفی
انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (۱۹۸۴) و پرسشنامه سبکهای
دلبستگی (۲۰۰۵) استفاده شد. بین اختلال سلوک با سبکهای دلبستگی ناایمن دوسوگرا و آشفته رابطه منبت
معنادار وجود داردء در حالی که بین اختلال سلوک و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی رابطه معناداری مشاهده
نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنایی قادرند ۱۳ درصد از واریانس
اختلال سلوک دانشآموزان را تبیین کنند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که سبکهای دلیستگی به طور
معناداری با اختلال سلوک رابطه داشته و میتوانند تا حدی آن را پیشبینی کنند.
Background and purpose: Up to now، various studies have investigated the relationships between attachment styles and psychological disorders in childhood، adolescence، and adulthood. These studies have generally been indicative of the undeniable importance of attachment styles as a key factor in the development of emotional-behavioral disorders among children and adolescents. Current study aimed to investigate the relationships between attachment styles and conduct disorder.
Method: Present research was a descriptive correlational study. The population consisted of all the students between 9 to 11 years old، who studied in Bandar Abbas schools in the 1391-92 academic year. The sample consisted of 365 students that were selected using random sampling method. Data were collected using Child Symptom Inventory (1984) and Attachment Style Questionnaire (2005)، and analyzed using correlation coefficient test and regression analysis.
Results: Results indicated significant positive correlations between conduct disorder and insecure، ambivalent، and disorganized attachment styles، while the there was no significant correlation between conduct disorder and secure or avoidant attachment styles. The results of regression analysis showed that secure and avoidant attachment styles could explained 13 percent of the variance of conduct disorder among students.
Conclusion: According to our findings، parent-child relationship is one of the important factors in child development and has a significant role in children’s psychological health.