چکیده:
دانشجویان دختر و پسر سیدمحمد حسینی [1] مجید عامریان [2]   تاریخ دریافت: 1/8/90 تاریخ تصویب: 20/12/91   چکیده تحقیق حاضر به بررسی راهبردهای کاروجهه در میان دانشجویان دختر و پسر هنگام بیان کارگفت مخالفت میپردازد. 280 دقیقه گفتگو و بحث گروهی دانشجویان در کلاس ضبط و موارد مخالفت بین آنها به تفکیک جنسیت مخالفتکننده و مخالفتشونده استخراج و راهبردهای استفاده شده در چارچوب نظریه ادب براون و لوینسن (1987) و طبقهبندی ریز-میلر از راهبردهای مخالفت (ریز-میلر، 2000) دستهبندی گردید. نتایج حاصل از بررسی کمی و کیفی دادهها نشاندهندۀ تأثیر عامل جنسیت بر چگونگی استفاده از راهبردهای مخالفت است بدینگونه که بهطور کلی پسران بیش از دختران مخالفت نمودند و ستیزهجوتر از دختران بودند. در مخالفت با همجنس، دختران کمتر و پسران بیشتر با همجنس خود مخالفت نمودند، اما در مخالفت با جنس مخالف تنها در یک مورد تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود: پسران از راهبردهای تشدید مخالفت بیش از دختران استفاده نمودند. همچنین، دختران توجه بیشتری به جنس مخاطب نشان دادند.   واژههای کلیدی: وجهه، کاروجهه، کارگفت، مخالفت، جنس/جنسیت [1] مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک، m-hoseini@araku.ac.ir [2] استادیاروعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک، m-amerian@araku.ac.ir
خلاصه ماشینی:
موافقـت بـا انتخـاب موضـوع هـای بی دردسر و تکرار قابل حصول است و اجتناب از مخالفـت بـا تظـاهر بـه موافقـت ، موافقـت صوری ، دروغ مصلحتی و تخفیـف شـدت مخالفـت حاصـل مـی گـردد (بـراون و لوینسـن ، 1 dispreferred 2 conversation analysis 3 Georgakopoulou 4 Kakava 5 Kangasharju 6 Heritage 7 Clayman 8 Hobbs 9 Edstrom 10 Rees-Miller 11 discursive approach 12 Locher 13 Geyer 14 ethnography of communication 15 Habib Text [13] ed.
معتقـدان بـه رویکـرد سـلطه نیـز، ضمن تأیید وجود تفاوت در گفتار زنان و مردان ، بر این باورنـد کـه ایـن تفـاوت هـا معلـول 1 Lakoff 2 tag questions 3 Grice 4 difference 5 dominance 6 Tannen 7 Holmes Text [13] ed.
1 Spender 2 Eckert & McConnell-Ginet 3 Cameron 4 performed 5 sex 6 gender 7 Mills 8 community of practice 9 Christie 10 Uchida 11 Fishman Text [13] ed.
از ایـن جملـه اسـت کشـاورز (١٣٧١)، امـام (١٣٧٤)، پـاک نهـاد جبروتـی (١٣٨١)، جان نژاد (١٣٨١)، هدایت (١٣٨٤)، نوشین (١٣٨٦)، زاهدی ، عشایری و رحـیم زاده (١٣٨٧)، استاجی و اخلاقی (١٣٨٩) و رهبر، محمـودی بختیـاری و کـریم خـانلویی (١٣٩١) (برای مشاهدة فهرست نسبتا کـاملی از پایـان نامـه هـای مربـوط بـه ایـن حـوزه نـک : داوری اردکانی و عیار (١٣٨٧)).
تفاوت مهم دوم این کـه ٥٠ درصـد از مخالفت های بین دختران بدون استفاده از ابزارهای تعدیل یا تشـدید انجـام شـده (٢٦ از ٥٢ مورد) ولی در میـان پسـران فقـط در ٣٣,٠٧ درصـد (٤٦ از ١٣٠ مـورد)، از مخالفـت بـدون تعدیل یا تشدید استفاده شده است )٠٠٤١=p(و در عوض ، مخالفت با هم جنسـان خـود را بیشتر تعدیل یا تشدید کرده اند.