چکیده:
میزان گرایش به انسجام بارز و نگارش نویسنده- مسئول منصور کوشا [1] سید عبدالمجید طباطبایی لطفی [2] تاریخ دریافت: 30/8/90 تاریخ تصویب: 7/5/92 چکیده بررسی مقابلهای نحوه ساماندهی مطالب در قالب پاراگراف و متن رویکرد نسبتا جدیدی در مطالعه نگارش میباشد. نقطه عطف این رویکرد مطالعاتی به نظریات کاپلان (1966) برمیگردد. تحقیق حاضر در این چارچوب به بررسی مقابلهای تفاوتهای بینافرهنگی در نحوه ساماندهی مطالب در انشاهای انگلیسی نوشتهشده توسط فارسیزبانان پرداخته و دو متغیر «انسجام بارز» و«توجه به مخاطب» را در انشاهای پنج پاراگرافی انگلیسی دانشجویان مقطع کارشناسی ارزیابی نموده است. با بررسی توصیفی 110 انشای جمعآوریشده از 6 دانشگاه در ایران، در تحقیق حاضر مشخص شده است که در انشاهای انگلیسی فارسیزبانان گذار واژگان به صراحت بیان نمیگردند. همچنین مشخص شد که این انشاها دارای ویژگیهای الگوی «خواننده-مسئول» هستند که حاکی از انعکاس فرهنگ نگارشی زبان فارسی در این نوشتهها می باشد. واژههایکلیدی: فرهنگ، انشا، پاراگراف، بررسی مقابلهای نظام ساماندهی مطالب نوشتاری، انسجام بارز، خواننده- مسئول، نویسنده- مسئول [1] دانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران؛ mansour.koosha@yahoo.com [2] استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران؛ majidtabatabaee1@gmail.com
خلاصه ماشینی:
تحقیـق حاضر در این چارچوب به بررسی مقابله ای تفاوت هـای بینـافرهنگی در نحوة سامان دهی مطالب در انشاهای انگلیسـی نوشـته شـده توسـط فارسیزبانان پرداخته و دو متغیر «انسجام بارز» و«توجـه بـه مخاطـب » ١ دانشیار گروه زبان انگلیسی ، واحد خوراسگان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان ، ایران ؛ mansour.
وی زبان هـا را از ایـن لحـاظ بـه پـنج دسـته تقسـیم نمود و برای هر یک از آنها نموداری را ترسیم کرد: 1 contrastive rhetoric 2 Kaplan 3 cultural Text [14] ed.
ایـن چهـار سئوال عبارتند از: ١) آیا اساسا تفاوت های بینافرهنگی در نحوة سامان دهی مطالب نوشـتاری در رابطه با دو متغیر انسجام بـارز و توجـه بـه مخاطـب وجـود دارد؟ ٢) اگـر چنـین تفـاوتی وجود دارد، زبان آموزان فارسی زبان در هنگام نگارش انگلیسی و در رابطه بـا ایـن دو متغیـر دقیقا با چه چالش هایی روبه رو هستند؟ ٣) آیا این چالش هـا را مـی تـوان بـه تـداخل ٦ (تـأثیر منفـی ) از سـوی زبـان مـادری نسـبت داد؟ ٤) کـدام یـک از عوامـل فرهنگـی یـا تحصـیلی (ارزش ها، عرف ها، فرایند یادگیری ، و یا رویکردهای آموزشی ) در زبان مادری مسـئول آن هستند؟ 1 linear 2 spiral 3 cohesion 4 audience awareness 5 essays 6 interferencey Text [14] ed.
1 Sapir-Whorf Hypothesis 2 Hinds 3 Mohan 4 Lo 5 Kachru 6 Hatim 7 Sa'adeddin 8 Matalene 9 Allaei 10 Connor 11 Leki 12 Li 13 reductionist Text [14] ed.