چکیده:
هدف پژوهش حاضرشناخت دیدگاه دانشجویان غیرایرانی نسبت به کیفیت کتب ،منـابع و خدمات کتابخانه های دانشگاه تهران است . جامعـۀپـژوهش شـامل ٩٠٠نفـرازدانـشجویان غیرایرانی است که ٢٨١نفرازآنهـابـه روش نمونـه گیـری تـصادفی انتخـاب شـدند. روش پژوهش پیمایـشیـتحلیلـی وابـزارگـردآوری داده هـاپرسـش نامـه محقـق سـاخته اسـت . یافته های پـژوهش نـشان دادانتظـارات دانـشجویان غیرایرانـی ازکتـب دانـشگاهی ومنـابع کتابخانه بااختلاف میانگین ٠/٣٦-نسبت بـه وضـعیت منـابع درکـشورمتبوعـشان بـرآورده نشده است .یافته های پـژوهش دررابطـه بـاارائـه خـدمات کتابخانـه (بـااخـتلاف میـانگین ٠/١٨-) ووضعیت دسترسی وتجهیزات کتابخانه ها (بااختلاف میانگین ٠/١-) نیزحاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان غیرایرانـی اسـت . فقـط مکـان وفـضای کتابخانـه هـابـا اختلاف میانگین ١/١انتظارات دانشجویان غیرایرانی رابرآورده کرده است . تقویت کتب و منابع کتابخانه ها وارائه خدمات ویژه به دانشجویان غیرایرانـی وبهبـودمهارتهـای ارتبـاطی کتابداران بااین دانشجویان ازپیشنهادات پژوهش حاضراست .
خلاصه ماشینی:
بـاتوجـه بـه مطالـب فوق وضرورت واهمیت ایجادامکانات علمی برای فراهم کردن هرچه بیشترشرایط لازم برای جذب دانشجویان خـارجی ،درایـن پـژوهش بررسـی دیـدگاه دانـشجویان غیرایرانـی نسبت به کیفیت منابع وخدمات کتابخانه های دانشگاه تهران موردتوجه قرارگرفته است .
دراین بخـش ،بـه برخـی پـژوهش هـای مـرتبط کـه مربـوط بـه جامعـه دانشجویان ایرانی است اشاره می شود؛ازجملـه ،نجفقلـی نـژاد (١٣٨٦) درارزیـابی کیفیـت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس براسـاس ابـزارلایـب کـوال بـه ایـن نتیجـه رسیدکه کیفیت منابع کتابخانه ازسطح حداقل انتظارات کاربران نیزپـایین تـربـوده اسـت .
یوسـف زاده نجدی تبریز (١٣٩٢) درپایان نامه اش بـابررسـی کیفیـت خـدمات الکترونیکـی کتابخانـه هـای دانشگاه فردوسی مشهدازدیدگاه کتابداران ودانشجویان تحـصیلات تکمیلـی بـه ایـن نتیجـه رسیدکه خدمات الکترونیکی ارائه شـده درکتابخانـه هـای دانـشگاه فردوسـی نتوانـسته اسـت سطح انتظارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه رادرهیچ کـدام ازابعـادخـدمات الکترونیکـی بـرآورده سـازد.
پرسش دوم : کیفیت ارائه خدمات کتابخانه های دانشگاه تهران به دانشجویان غیرایرانی وشکاف آن باوضعیت موردانتظارباتوجه به وضـعیت ارائـه خـدمات درکـشور متبوعشان چگونه است ؟ جدول ٢شاخص های آماری وضعیت فعلی ومیزان بـرآورده شـدن انتظـارات دانـشجویان برحـسب ارائـه خدمات میزان برآورده شدن وضعیت فعلی انتظاردرمقایسه با میزان گویه ها کشورمتبوع شکاف میانگین انحراف میانگین انحراف انتظارات معیار معیار ١کارمنــدان کتابخانــه حــس اعتمــادو 3/4 1/055 3/51 1/122 -0/11 اطمینان رادرکاربران ایجادمی کنند.
"LibQUAL survey 2007 at Queen’s University library: Analysis of Results", available at: library.