چکیده:
تحقق آرمان های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران ، به ویژه دست یابی به رتبه اول منطقه ای در عرصه علم و فناوری تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله نظام منوط به شناسایی ، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان ، توسط نهادهای متولی ،ازجمله سازمان بسیج برای بسیجیان است .سوال اصلی دراین مقاله عبارت است از این که مناسبترین الگوی شناسایی و سنجش استعددهای درخشان در بسیج چیست و چه ویژگی هایی دارد و راهبردها و راهکارهای پرورش و هدایت استعدادهای درخشان در بسیج کدامند؟ تحقیق از نوع کاربردی - توسعه ای می باشد و روش تحقیق موردی - زمینه یابی است . الگوی طراحی شده دارای هفت عنصر اصلی نظام تقدیر الهی ، عوامل طبیعی و ذاتی در افراد مستعد، فرایند پرورش استعدادها، عوامل تعدیل کننده شخصی پرورش استعدادها، عوامل تعدیل کنندة محیطی (غیر شخصی ) پرورش استعدادها، حوزه های عملکرد و مصادیق نخبگی استعدادهای پرورش یافته و کمال قرب الهی است که در یک نظام ارتباطی فرایندی و سیستمی باهم تعامل دارند. هم چنین با بهره گیری از ماتریس TOWS و QSPM، توسعه فعالیت ها در انواع استعدادها، در همه اقشار و تمام سطوح ، افزایش کیفیت فعالیت ها با تجارب ، منابع وامکانات سازمان هاو مراکزپژوهشی ،اصلاح وبهبودنظام شناسایی و پرورش استعدادها و زمینه سازی اشتغال استعدادها با توسعه مهارت های کارآفرینی و کسب وکاربه عنوان مهمترین راهبردها انتخاب شدند.
خلاصه ماشینی:
الگو و راهبردهای شناسایی و کشف استعدادهای درخشان در بسیج نویسندگان : محمدجواد تیموری 1 و ابراهیم نجفی ٢ تاریخ دریافت : ٩٣/٨/٢ تاریخ پذیرش نهایی : ٩٣/٩/٢٢ فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج ، سال هفدهم ، شماره ٦٤، پاییز ١٣٩٣ چکیده تحقق آرمان های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران ، به ویژه دست یابی به رتبه اول منطقه ای در عرصه علم و فناوری تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله نظام منوط به شناسایی ، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان ، توسط نهادهای متولی ،ازجمله سازمان بسیج برای بسیجیان است .
رویکردهایی که در طراحی این الگو مد نظر بوده عبارتند از: رویکرد دینی ( برگرفته از آموزه های دینی در مورد خلقت و تکامل انسانی در مکتب تشیع ) رویکرد آینده نگری (توجه به ساختن آگاهانه آینده بر اساس قابلیت ها و ظرفیت ها) رویکرد غایت گرایی (توجه به هدف غایی خلقت و پرورش انسان های مستعد) رویکرد راهبردی (تأثیر عوامل محیط درونی و برونی در پرورش فرد مستعد)، رویکرد نظام مند یا سیستماتیک (عناصر ورودی ، پردازش ، خروجی ، پیامد، آثار و بازخورد اصلاح و تکامل تدریجی ) رویکرد فرایندی (در سه مرحله اصلی یا فاز؛ فاز اول ، شناسایی استعدادهای بالقوه (نقطه آغاز فرایند)، فاز دوم ، پرورش استعدادها که تحت تأثیر عوامل تعدیل کننده شخصی و غیرشخصی است (توسعه و تکامل فرایند) و فاز سوم ، استعدادهای به فعلیت رسیده ، محصول فرایند در انواع نخبگی ) رویکرد اقتضایی (متناسب با ویژگی های فردی ، شرایط اقلیمی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه ای که فرد مستعد در آن زندگی می کند) مفاهیم به دست آمده در قالب هفت عنصر اصلی که در یک نظام ارتباطی فرایندی و سیستمی باهم تعامل دارند، طبقه بندی شده است .