چکیده:
هدف: این پژوهش وب گاه های کتابخانه های بیمارستان های آموزشی (اعم از عمومی و تخصصی) در ایران را از نقطه نظر معیار
دسترس پذیری و رعایت مولفهها و ویژگی های مطرح در این امر مورد توجه قرار داده است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی از نوع ارزیابانه است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه وارسی
است مشتمل بر 13 مولفه که در نتیجه مطالعه متون و منابع و پژوه شهای مشابه تهیه گردیده است. در سیاهه مزبور از روش روایی
0 به دست آمد که / صوری و محتوایی، و به منظور سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مقدار آلفا عدد 97
نشان دهنده پایایی بسیار قوی بود. جامعه ی آماری پژوهش را و بگاه های کتابخانه های بیمارستانی عمومی و تخصصی ایران شامل
جمعا 24 وب گاه تشکیل داده است. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و آزمون استنباطی استفاده شده است.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد در کل وب گاه بیمارستان های تخصصی با کسب 87 درصد و و بگاه بیمارستان های
عمومی با کسب 83 درصد مولفه های دسترس پذیری را رعایت کرده اند. در مجموع در وب گاه های جامعه مورد نظر بیش از نیمی از
استانداردها رعایت شده است.
نتیجهگیری: مطالعه و بررسی وضعیت و بگاه های کتابخان ههای بیمارستانی (تخصصی و عمومی) نشان داد که وب گاههای مزبور
به لحاظ رعایت مولفه های دسترس پذیری با وبگاه شاخص فاصله اندکی داشته و در آنها بیشاز 80 درصد مولفه های مربوط به رعایت
معیار دسترس پذیری رعایت شده است. بدیهی است این امر میتواند نتایج مطلوبی را در راستای اطلاع رسانی و مقابله با بحرانهای
اجتماعی، نظیر بلایای طبیعی برای بیمارستانها به ارمغان آورد، لذا، توصیه میگردد در طراحی این وب سایت ها با بذل دقت و توجه
بیشتری تمام مولفههای مربوط به این معیار رعایت گردد تا حداکثر نتیجه در این زمینه حاصل گردد.