چکیده:
هدف این مقاله شبه آزمایشی و کاربردی بررسی اهمیت الگوی نوین مدیریت آموزش علوم بر اساس شناسائی تأثیر اجرای عوامل عمدۀ سلامت سازمانی بر توسعه، بهبود پیشرفت تحصیلی و سلامت سازمانی، دانشآموزان کلاس درس جغرافیای سال دوم دبیرستان دخترانه کوهدشت است. این تحقیق با استفاده از طرح دو گروهی آزمایش و گواه پیش آزمون-پس آزمون (یک کلاس به عنوان آزمایشی، کلاس دیگر به عنوان گواه و هریک مرکب از 25 دانشآموز)،در سه مرحله: 1) اجرای پیش آزمون برای اندازهگیری متغیر وابسته در دو گروه؛ 2) به کارگیری عمل آزمایشی (متغیرمستقل) درکلاس آزمایش و روش معمول در کلاس شاهد و 3) اجرای پس آزمون در دو گروه که هر دو متغیر وابسته را اندازه میگیرد اجرا گردید. از جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی93-92 به تحصیل اشتغال داشتند یک مدرسه و از مدرسه مذکور دو کلاس به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به تصادف به دو گروه آزمایش و گوه تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه و آزمون محقق ساخته که متخصصان و نرمافزار مربوط روایی ظاهر و پایایی آنها را مشخص ساختند جمعآوری گردید. در این پژوهش با استفاده از انعطافپذیری الگوی مدیریت آموزش علوم دستمایههای سلامت سازمانی استخراج شد. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات، تأثیر بسزای الگوی مدیریت آموزش بر بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و سلامت سازمانی کلاس درس را نشان داد.
خلاصه ماشینی:
شعبانی و حسین قلیزاده & Shabani) (٢٠٠٦ ,HousinGholizadeh مقوله تدریس در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان از اساسـیتـرین دغدغه ها در سازمان های آموزشی میداند و "در واقع هدف از تدریس در یک عبارت سـاده ، ممکـن ساختن یادگیری برای فراگیر است "صادقی و حسینی (٢٠٠٨ ,Housini &sadeghi )، به نقل از گلد اشمیت ١ و چرل برگ ٢ بیان میدارند دسـت انـدرکاران و متخصصـان علـوم تربیتـی و روانشناسـان تربیتی، این نگرانی را دارند که چون مقولۀ تدریس فنیترین و اصلیتـرین کـارکرد نظـام آموزشـی تلقی میشود، باید ماهرانه ارائه شود و مدرسان نیز باید مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.
یافته ها: سؤال ١: آیا آموزش با الگوی مدیریت آموزش همراه با نکات عمده سـلامت سـازمانی بـر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد؟ به منظور تأیید توصیف داده ها و تعمیم نتایج پژوهش به جامعه ای که نمونـه از آن اسـتخراج شـده است و حصول اطمینان بیش تر نسبت به یافته های پژوهش ، میانگین های گروه هـای پـس آزمـون و پیش آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش از طریق اجرای آزمون تحلیـل کواریـانس مـورد مقایسـه قرار گرفته است .
سؤال ٢: آیا وضعیت سلامت دانش آموزانی که از طریق الگوی مدیریت آمـوزش همـراه بـا نکات عمدة سلامت سازمانی تعلیم دیده اند بهتر از دیگر دانش آموزان میباشد؟ به منظور تأیید توصیف داده ها و تعمیم نتایج پژوهش به جامعه ای که نمونـه از آن اسـتخراج شـده است و حصول اطمینان بیش تر نسبت به یافته های پژوهش ، میانگین های گروه هـا از طریـق اجـرای آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفته است .