چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش عاطفی در پیامدهای کاری (رضایت و عملکرد شغلی) کارکنان در نهادهای آموزش عالی میباشد. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد بررسی شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه بود که از طریق روش نمونه گیری طبقهای و برحسب جنسیت، سابقه کاری، وضعیت استخدامی و سطح تحصیلات 285 نفر انتخاب و مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده جهت گردآوری دادههای پژوهش شامل مقیاس رفتاری هوش عاطفی (EIBS) میشل تمکزاک (2010)، پرسشنامه رضایت شغلی اسچجودت (2002) و پرسشنامه عملکرد شغلی توماس و رییو (1997) میباشد که پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار بین افراد نمونه توزیع شده و سپس دادهها با استفاده از روشهای آماری تیتست تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد هوش عاطفی کارکنان، پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار رضایت کارکنان و همچنین پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار عملکرد کارکنان میباشد.
خلاصه ماشینی:
ابزارهای مورد استفاده جهت گردآوری داده های پژوهش شامل مقیـاس رفتاری هوش عـاطفی (EIBS) میشـل تمکـزاک (٢٠١٠)، پرسشـنامه رضـایت شـغلی اسـچجودت (٢٠٠٢) و پرسشنامه عملکرد شغلی توماس و رییو (١٩٩٧) میباشد کـه پـس از محاسـبه روایـی و پایایی، این ابزار بین افراد نمونه توزیع شده و سپس داده ها با استفاده از روش های آماری تـیتسـت تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قـرار گرفتنـد.
صـاحبنظران و پـژوهش گـران بـا روش شناسیهای مختلف درصدد تبیین و یا کشف رابطه این متغییر با سایر متغیرهای سازمانی از جمله رضایت و عملکرد شغلی بر آمده اند (Jordan ;٢٠١٤ ,Meisler and Vigoda-Gadot ;٢٠١٤ ,Meisler and Troth,2011; O’Boyle Humphrey, Pollack, Hawver, and Story, 2010; Chiva Alegre,2008; Law, Wong, Huang, and Li, 2008; Cartwright and Pappas, 2008 ; Carmeli, .
یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که بین هوش عاطفی کارکنان و رضایت شغلی آن ها رابطه معناداری وجود دارد.
Bryant , Doug ( 2005 ) The components of Emotional Intelligence and the relationship to sales Performance , a dissertation submitted to the Faculty of the Graguate School of Education and Human Development Human and Organizational Studies ( HRD ) of the George Washington University in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Education .
( 2008 ) The relationship between the emotional intelligence of the principal and teacher job satisfaction , a dissertation in Educational and organizational Leadership Presented to the Faculty of the university of Pennsylvania in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education .