چکیده:
مشکلات انضباطی دانش آموزان دارای عللی چندگانه هستند که اثرات منفی خود را بر جنبه-های مختلف فرایندهای یاددهی-یادگیری می گذارند. این پژوهش با هدف تعیین سبکهای تدریس معلمان در درجه اول و همچنین تعیین روابط بین نوع سبک تدریس با میزان رخداد مشکلات انضباطی انجام گرفت. نمونه پژوهش 265 نفر از معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز بودند که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای پژوهش از یک مقیاس محقق ساخته برای سنجش بدرفتاریهای دانش آموزان و از مقیاس سبک تدریس مقتدرانه (ارتسوق، 2009) استفاده شد. با توجه به ماهیت چند متغیری سبک تدریس برای تشخیص نوع سبک کلاس داری معلمان از تحلیل خوشهای به روش سلسله مراتبی استفاده شد. نتیجه این تحلیل منجر به کشف دو خوشه از معلمان شد: خوشه اول (معلمان مقتدر) مشتمل بر معلمانی است که نمرات بالایی در هر دو بعد محبت و کنترل داشتند (161N=) و معلمان خوشه دوم (معلمان سهل انگار) که از میانگین نمرات پائینتری در هر دو بعد محبت و کنترل برخوردار بودند (94N=). دیگر نتایج تحقیق نشان داد که بر طبق نظرات معلمان میزان بی انضباطیها در کلاسهای معلمان مقتدر به طور معناداری کمتر از معلمان سهل گیر است. در ادامه، یافتهها در ارتباط با مبانی نظری-تجربی موضوع بحث و تلویحات کاربردی-پژوهشی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی: سبک تدریس ، تحلیل خوشه ای، بی انضباطی، مدیریت کلاس درس ١این مقاله با حمایت مالی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تحت قرارداد پژوهشی به شماره ٣٩٥٤/د/٢١/ مورخ ١٣٩٠/١٢/٢٢ انجام شده است .
شیوه های مختلف معلمی کـه بـه سـبک تـدریس ١ معـروف اسـت همچون سبک های یادگیری دانش آموزان هستند که معلمان به تجربه یاد گرفته اند این سـبک هـا برای آموزش های کلاسی آنها کارآ هستند.
1 teaching style کنترل بـــالا A B مقتدرانه مستبدانه سهل انگارانه سهل انگارانه D C کنترل کـــــم شکل ١: سبک های مختلف کلاس داری بر اساس ترکیب محبت و کنترل تقسیم بندی فوق از سبک هـای کـلاس داری ریشـه در نظریـه بامرینـد در زمینـه سـبک هـای فرزنـدپروری دارد (١٩٩١ ,Baumrind).
پـژوهش هـا نشـان دهنـده شیوع مشکلات انضباطی در مدارس هستند (گالوپ به نقل از ٢٠٠٤ , Woolfolk) که این مشـکلات تقریبا نصف فرصت های آموزشی معلمان را مـیگیـرد (٢٠٠٠ ,Jones) و موجبـات افـزایش اسـترس شغلی در آنها میشود (١٩٨٧ ,Schnall &Kuzsman ).
بحث هدف از این پژوهش تعیین تفاوت میزان رخداد مشکلات انضباطی در کـلاس هـای معلمـان بـا سبک های تدریس مختلف بود.
پژوهش های پیشین نقش عوامـل مرتبط با معلمان ، همچون ناتوانی معلم در مدیریت کلاس (١٩٣٨,Colin and Laslt)، تسلط علمی و میزان آشنایی با شـیوه هـای تـدریس (١٩٩١ ,Sabouhi)، قـوانین نامناسـب و بـی ثبـات انضـباطی (٢٠٠٧ ,Delpishe) و میـزان حمایـت کننـده و درگیـر بـودن معلـم (٢٠٠٤ ,Jones &Jones ) بـر بدرفتاری های فراگیران را نشان داده اند.