چکیده:
مقدمه. از جمله ویژگیهای زبانآموزان موفق در مدیریت فرایند یادگیری خود، بهکارگیری راهبردهای خودتنظیمی مدیریت منابع است. پژوهش حاضر تأثیر دو مورد از اینگونه راهبردها را بررسی میکند، شامل مدیریت زمان و تنظیم تلاش برای یادگیری زبان انگلیسی. روششناسی. این مطالعه روی دو گروه از دانشآموزان (64 نفر) سال دوم راهنمایی در یکی از مدارس شهر رباطکریم صورت گرفته است. این دو گروه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به گروههای گواه و آزمایشی تقسیم و به مدت سه ماه مطالعه شدند. از پرسشنامة راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) به منظور سنجش مهارت مدیریت منابع دانشآموزان و از دو آزمون زبان انگلیسی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای تعیین میزان پیشرفت دانشآموزان در درس زبان انگلیسی طی مدت پژوهش استفاده شد. یافتهها. نتایج تحلیل دادهها هیچ تفاوت معناداری را بین گروههای آزمایشی و گواه در نمرههای پسآزمون درس زبان انگلیسی نشان نداد؛ بدین معنا که راهبردهای مدیریت زمان و تنظیم تلاش تأثیر معناداری بر موفقیت دانشآموزان گروه آزمایشی در درس زبان انگلیسی نداشت. نتیجه. آنچه در تبیین نتایج پژوهش حاضر اهمیت دارد، نقش احتمالی برخی عوامل در موفقیت تحصیلی و یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان مورد مطالعه است. این عوامل شامل شرایط مدرسه، محتوای کتاب زبان انگلیسی، زمان پژوهش، طول مدت آموزش، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و هویت دانشآموزان، و عناصر فرهنگی خودتنظیمی است.
Self-regulatory resource management strategies comprise a featured characteristic of successful language learners. The present study investigated the effect of two of these strategies including time management and effort regulation on learning English. The participants included two classes of second grade middle school students (n=64) who were selected from a school in Robat Karim based on convenient sampling and divided into control and experimental groups randomly. The study lasted for three months. Motivated strategies for learning questionnaire (Pintrich، 1991) as well as two language tests were used to measure learners’ resource management skills and language achievement، respectively. Data analysis showed no significant difference between control and experimental groups in their language post test scores، which shows that time management and effort regulation strategies had no significant effect on learners’ language learning in the experimental group. The potential role of some factors in language learning and academic achievement should be taken into account when interpreting the findings of the present study. These factors include schooling condition، English textbook content area، time of the study، the length of the study، socioeconomic status and identity of the learners، and cultural components of self-regulation.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیـل داده ها هیچ تفاوت معناداری را بین گروه های آزمایشی و گواه در نمره های پس آزمـون درس زبـان انگلیسی نشان نداد؛ بدین معنا که راهبردهای مـدیریت زمـان و تنظـیم تـلاش تـأثیر معنـاداری بـر موفقیت دانش آموزان گروه آزمایشی در درس زبان انگلیسی نداشت .
روش شناسی تحقیق پژوهش حاضر سعی در بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت زمان و تنظیم تلاش بر یادگیری زبان انگلیسی به منزلۀ زبان خارجه دارد و به سؤال زیر پاسخ می گوید: آیا راهبردهای خودتنظیمی مدیریت زمان و تنظیم تلاش بـر یـادگیری زبـان انگلیـسی بـه عنوان زبان خارجه تأثیر دارند؟ آزمودنی ها شرکت کنندگان در این پژوهش شامل دو کلاس از دانش آمـوزان سـال دوم راهنمـایی یکـی از مدارس پسرانۀ شهر رباط کریم می شد که بـا روش نمونـه گیـری در دسـترس انتخـاب شـدند.
از این رو، ممکن است که دانش آموزان گروه آزمایـشی طـی مـدت سـه ماهۀ پژوهش حاضر از فرصت کافی و لازم برای به دست آوردن مهارت های مدیریت تلاش و زمان برخوردار نبوده اند، چه رسد به اینکه این مهارت ها و راهبردها را در امـر یـادگیری درس زبان انگلیسی به کار بسته باشند.
طبق این نتایج ، راهبردهای مدیریت زمان و تنظیم تلاش تأثیری معنادار بـر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان گروه آزمایشی در این پژوهش نداشته است .
(یک کلمه اضافی است ) (٤/٥ نمره ) nose - sixty - doctor - nurse - twelve - bell - neck - seventeen - teacher - hand (به تصویر صفحه مراجعه شود) پ) جملات زیر را با کلمات داده شده کامل کنید.