چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای کارایی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصیت در انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 1390 بودند. 400 دانشآموز دوره دبیرستان از شهر سمنان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پس ازکنارگذاشتن پرسشنامههای ناقص در نهایت 371 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی بحرانی (1372)، خودکارآمدی شوارزر و جروسالم(1981)، حرمت خود روزنبرگ(1965)، کارایی خانواده نجاریان (1374) و شخصیت آیزنگ- فرم کوتاه (1985) بود. نتایج نشان داد که بین انگیزش پیشرفت تحصیلی با کارآیی خانواده و مؤلفههای آن، حرمت خود، برونگرایی و خودکارآمدی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین روانرنجورخویی با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که کارآیی خانواده، خودکارآمدی، برونگرایی، حرمت خود و روانرنجورخویی به ترتیب نقش مهم و معناداری در تبیین انگیزش پیشرفت تحصیلی دارند. درمجموع این متغیرها 33 % از واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند. بنابراین، در افزایش انگیزش تحصیلی باید این متغیرها را در برنامهریزی و سیاستهای آموزشی و پرورشی مد نظر قرار داد.
خلاصه ماشینی:
نقش متغیرهای کارایی خانواده حرمت خود خودکارامدی و شخصیت در پیش بینی انگزش پیشرفت تحصیلی 1 چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش متغیرهای کارایی خـانواده، حرمـت خــود، خودکارآمــدی وشخصــیت درانگیــزش پیشــرفت تحصــیلی در دانش آموزان انجام شد.
نتایج نشان داد که بین انگیزش پیشرفت تحصیلی باکـارآیی خـانواده ومؤلفـه هـای آن، حرمـت خـود، برونگرایی وخودکارآمدی رابطة مثبت معنادار وجود دارد.
لـذا در پژوهش حاضر عواملی ازجمله حرمت خود، خودکارآمدی، برونگرایی ، روان رنجورخـویی و کارآیی خانواده بررسی می شوند تامشخص شود که کدام یـک ازایـن متغیرهـا نقـش مهـم و معنادارتری درپیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دارندتابرای دانش آموزان،که قشر وسیع و مهمی ازجامعه هستند،بتوان برنامه ریزی های لازم راانجام داد.
بنـابراین ، فرضیه های پژوهش عبارت هستنداز: ١-بـین کـارایی خـانواده ومؤلفـه هـای آن بـا انگیـزش پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؛٢-بین حرمت خود وانگیزش پیشـرفت تحصـیلی رابطـه 1.
Mahyuddin وجود دارد؛٣-بین خود کارآمدی وانگیـزش پیشـرفت تحصـیلی رابطـه وجـود دارد؛٤-بـین روان رنجورخویی وبرونگرایی باانگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه وجـود دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین حرمت خود وانگیزش پیشرفت تحصیلی رابطة ه مثبت ومعناداری وجود دارد.
نتایج پژوهش حاضـر نشـان داد کـه بـین خودکارآمـدی بـا انگیـزش پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان رابطة مثبت معناداری دارد.
نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد که بین کارایی خانواده ومؤلفه های آن باانگیـزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطة مثبـت ومعنـاداری وجـود دارد.
Aquilino & Supple والدین به عنوان یک الگو درفعالیت های تحصیلی دانش آموزان درگیر می شوند،دانـش آمـوزان احساس کفایت می کنند ومی توانند درانجام امور تحصیلی بهتر عمل کنند.