چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه گرایش به اعتیاد با سازگاری دانشآموزان دختر و پسر 17-12 ساله شهرستان رباط کریم انجام شد. روش: طرح پژوهش از نوع علی ـ مقایسهای بود. آزمودنیهای این پژوهش را 21 پسر و 29 دختر دانشآموز تشکیل میدادند که تحت پوشش موسسه خیریهی حضرت فاطمه الزهرا در واحد رباط کریم مشغول به تحصیل بودند و بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. گروه نمونه پرسشنامه افراد در معرض اعتیاد دهکردیان و سنجش سازگاری بل را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه دختران و پسران از نظر متغیرهای ناسازگاری و خطر ابتلا به اعتیاد تفاوت معناداری به دست آمد. به طوری که میانگین ناسازگاری در پسران بالاتر از دختران و خطر ابتلا به اعتیاد در گروه پسران بیشتر از دختران بود. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق دارای تلویحات کاربردی در سیاستگذاریهای پیشگیری از اعتیاد است.
Objective: This study compared the drug tended to fit 17-12 year old male and female students were holy city of Rabat.
Methods: The research design of a comparison.
Results: The study subjects consisted of 21 male and 29 female students who cover the charity Fatima Zahra studying in Rabat Karim units were selected by random sampling. Tool: in the study to measure the tendency to addiction People exposed to drug test Dhkrdyan and Bell was used to test adjustment. The results showed an inverse relation between the tendency to addiction in adolescents and that there are significant inconsistencies. The relation between the subscales inconsistency and tendency to addiction، a strong and significant positive relationship between family conflicts to tendency to addiction exists. Inconsistency between the two groups of boys and girls in terms of variables and there is significant risk of addiction. So that the average inconsistency in boys than girls and boys at risk for substance abuse than are females.
Conclusions: The tendency to addiction، there are significant adjustment among adolescents and the tendency to addiction in adolescent boys and girls significant adjustment there.
خلاصه ماشینی:
"سازگاری فردی و اجتماعی به عنوان مهم ترین مشخصه های سلامت روان از مباحث عمده ای است که روان شناسان و جامعه شناسان بویژه مربیـان در دهـه هـای اخیـر توجه خاصـی بـه آن مبـذول داشـته انـد (اتکینـسون و همکـاران ، بـی تـا، ترجمـه براهنـی و همکاران ، ١٣٨٤).
Denny, Robinson, Utter, Fleming, Grant, Milfont, Crengle , Ameratunga amp; Clark 2.
Jaffe, Caspi, Moffitt amp; Taylor نوجوانان ١٨-١٥ ساله (دوره دبیرستان ) میـزان ناسـازگاری و بزهکـاری هـا بیـشتر از سـنین دیگر است .
ازآنجایی کـه بررسـی واقـع بینانـه اعتیاد حاکی از آن است که سوءمصرف مواد مخدر از قرن ها پیش وجود داشته است و بـه دنبال پیشرفت های علمی و افزایش سطح آگاهی مردم ، همچنان در حال گـسترش اسـت و هرروز بر شمار مصرف کنندگان آن افزوده می شود مشکل اعتیاد مختص جامعه ما نیست ، بلکه پدیده ای جهانی و معضل اصلی قرن ٢١ محسوب می شـود.
Rotenberg, Michalik, Eisenberg amp; Betts میزان سازگاری تفاوتی میان دانش آموزان دختر و پـسر وجـود نـدارد.
همچنین ، میانگین خطر ابتلا به اعتیاد در گروه پسران بیشتر از گـروه دختـران اسـت که این نتیجه نیز در پژوهش فتانه برقی در سال (١٣٨١) بـر روی دانـش آمـوزان دبیرسـتانی تهران حاصل شد."