چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مولفه های رهبری معنوی از دیدگاه دبیران بر اساس مدل رهبری معنوی فرای می باشد. روش تحقیق با توجه به هدف پژوهش توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل دبیران مقطع متوسطه شهر زاهدان به تعداد ٨٦٧ نفر بودند. حجم نمونه ٢٤٨ نفر (٨٦ دبیر مرد و ١٧٩ دبیر زن ) و روش نمونه گیری طبقه ای ساده بوده است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (٢٠٠٥) با اندکی تغییرات بوده که پایایی آن ٠٩٨=α به دست آمد. از شاخص های آماری نظیر محاسبه فراوانی ، میانگین و درصد، انحراف معیار، آزمون t تک گروهی و مستقل ، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که همه مولفه ها رهبری معنوی از ارزش و اهمیت بالاتر از حد متوسط برخوردارند. در اولویت بندی مولفه ها با توجه به دیدگاه دبیران زن و مرد مولفه های معناداری در کار و ایمان به تحقق هدف به ترتیب در اولویت های اول و دوم قرار دارند. از دیدگاه دبیران مرد، تعهد سازمانی و از دیدگاه دبیران زن ، بهره وری در پایین ترین اولویت ها قرار دارد. همچنین نتایج حاکی است که در مورد مولفه های ایمان به تحقق هدف ، نوع دوستی و تعهد سازمانی بین نگرش دبیران زن و مرد تفاوت وجود دارد و بین نگرش دبیران با توجه به سطح تحصیلات آنها در مورد مولفه های ایمان به تحقق هدف ، نوع دوستی ، تعهد سازمانی و بهره وری تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فرای و همکاران (٢٠٠٥)، در مطالعه ی خود نشان دادند که مدل رهبری معنوی به عنوان یک سکوی پرش برای پارادایمی جدید در تئوری تحقیقات و عملیات رهبری فعالیت می کند به گونه ای که ١) تئوری های کاریزماتیک و تحول آفرین را همانند اخلاقیات و ارزش ها گسترش داده و ترکیب می نماید ٢) از خطای مدل ابهام اندازه گیری جلوگیری می نماید و پیشنهاد می شود که رهبر بایستی تأکید بیشتری بر نیازهای معنوی افراد در محیط کار داشته باشد که در این صورت نتایج فردی و سازمانی مفیدی در پی خواهد داشت .
اولویت بندی مؤلفه ها با توجه به دیدگاه دبیران (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نشان می دهد که از دیدگاه دبیران زن مؤلفه های معناداری در کار و ایمان به تحقق هدف به ترتیب با میانگین های (٤/٦٠) و ( ٤/٣٨ ) در اولویت های اول و دوم قرار دارد و مؤلفه های تعهد سازمانی با میانگین ( ٤/٣٥)، عضویت با میانگین (٤/٢١)، چشم انداز و نوع دوستی با میانگین (٤/٢٠) و بهره وری با میانگین (٤/١٨) به ترتیب در اولویت های سوم تا هفتم قرار دارد.
اما در مورد مؤلفه های ایمان به تحقق هدف ، نوع دوستی ، تعهد سازمانی و بهره وری بین نگرش دبیران با توجه به سطح تحصیلات آن ها تفاوت وجود دارد.
The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity African Journal of Business Management,3 (5), 184-190.