چکیده:
از برهان تنظیم دقیق، بر این اساس که حیات مبتنی بر کربن مستلزم قوانین فیزیکی و شرایط استانهای است، نتیجه میشود اینکه جهان را خدا نظم داده باشد از فرضیات دیگر محتملتر است. سوبر به این استدلال اعتراض میکند و معتقد است که تنظیم دقیقی که بین قوانین فیزیکی وجود دارد در معرض تاثیر انتخاب مشاهدهای ماست.هدف از این پژوهش بررسی برهان تنظیم دقیق و اعتراض انتروپیکی سوبر به آن و پاسخهای دادهشده به این اعتراض است.
خلاصه ماشینی:
برهان تنظیم دقیق: بررسی مواجهة سوبر و مدافعان برهان حمیدرضا آیتاللهی 1 حسین شوروزی 2 چکیده از برهان تنظیم دقیق، بر این اساس که حیات مبتنی بر کربن مستلزم قوانین فیزیکی و شرایط استانهای است، نتیجه میشود اینکه جهان را خدا نظم داده باشد از فرضیات دیگر محتملتر است.
درواقع این برهان بر اساس اصل احتمال و همچنین ثابتهای فیزیکی در جهان و تنظیم دقیقی که بین این ثابتها صورت گرفته است، بیان میکند احتمال اینکه این جهان با این ثابتها از جانب طراحی باشعور خلق شده باشد بیشتر است تا اینکه نتیجه بگیریم این جهان محصول بخت و تصادف است.
سوبر در این مقاله، میخواهد به این نتیجه برسد که فقدان شواهد، به معنای اینکه هیچ شاهدی وجود ندارد نیست و این نکته را مطرح میکند که مشاهدة ما از ثابتهای فیزیکی و نسبتهای دقیق بین آنها، تحت تأثیر انتخاب ماست، درنتیجه ما با یک برابری احتمالات در نسبت با دو فرضیة تصادف و فرضیة طراح باشعور مواجه هستیم.
این امر در مورد برهان تنظیم دقیق نیز صدق میکند؛ اگر شما زنده هستید و مشاهده میکنید که ثابتهای فیزیکی در حوزة محدودی قرار دارند که باعث میشود حیات وجود داشته باشند، شما محدود به کشف آنها هستید، صرف نظر از اینکه آیا ثابتها و مقادیرشان را طراح هوشمندی مقرر کرده یا بر اساس بخت و تصادف بهوجود آمدهاند (Sober, 2009: 77-78).
آنچه سوبر در انتقادش به برهان تنظیم دقیق در اینجا میخواهد بیان کند این است که نسبت بین ثابتهای فیزیکی که ما مشاهده میکنیم با هر دو فرضیه ID، و تصادف یکسان است؛ یعنی هر دو فرضیه بر اساس اصل احتمالات، از نسبت و برابری یکسان برخوردارند.