چکیده:
این مقاله با هدف ارزیابی توان اکولوژیک منابع ، برای مصارف حمل ونقل درونشهری شهر مشهد در قیاس با ظرفیت زیستی موجود، تلاش دارد تنگناها و محدودیت های حمل ونقل پایدار را مشخص کند. روش به کار گرفته شده در این پژوهش ، «جاپای بومشناختی ٢» است که رابطه بین «میزان مصرف و تولید ضایعات به وسیله انسانها» و «تولید منابع و جذب ضایعات به وسیله طبیعت » را نشان می دهد. محاسبه جاپای بومشناختی برای بخش حمل ونقل در مشهد نشان داد که این شهر با مصرف بیش از ٣٥ میلیون گیگاژول انرژی در سال برای برطرف ساختن نیاز به سوخت مصرفی در حمل ونقل ، رقمی معادل ٤٩٧٥٥٤ تن کربن تولید می کند و معادل سرانه بومشناختی آن به ازای هر ١٠٠ گیگاژول در یک هکتار ٠/١١ هکتار برای هر فرد است ؛ یعنی در حال حاضر (سال ١٣٩١) جمعیت ٣ ملییون نفری مشهد ٣٥٩٣٤١,٨٢ هکتار زمین بومشناختی برای مصرف کنونی انرژی در بخش حمل ونقل استفاده می کنند. این رقم حدود ١٠ برابر بیش از وسعت کلانشهر مشهد است ؛ بنابراین به کارگیری راهکارهایی برای کاهش جاپای بومشناختی و وسعت اراضی پشتیبان از جمله تقویت گزینه های حمل ونقل عمومی ضروری است .
Introduction: The concept of sustainable travel and transport is embedded in the broader concept of sustainable development، which relates to maintaining or improving the quality of human life and variety of social opportunities within the natural constraints and limits of the global ecosystem. The Organization for Economic Cooperation and Development (2004) defines an environmentally sustainable transport system as ‘‘one where transportation does not endanger public health or ecosystems and meets needs for access consistent with use of renewable resources below their rates of regeneration and use of non-renewable resources below the rates of development of renewable substitutesThe main purpose of this paper is assess the ecological resources، for the purposes of transportation within the city of Mashhad in analogy with the biological capacity of the metropolis and providing appropriate sustainability strategies and patterns using ecological footprint
خلاصه ماشینی:
"دراین ین ، استفاده از جاپای بومشناختی به عنوان ابزاری برای ارزیابی آثار 1 University of British Columbia 2 Wackenagel and Rees 3 Carrying capacity 4 Chi and Stone 5 Appropriated Carrying Capacity 6 Chambers and Lewis 7 Wilson 8 Odum 9 Randers 10 Whittaker 11 Albel 12 Hofstetter بومشناختی شهری رهیافتی جدید است که با توجه به طبیعت جامع گرای آن و قابلیتش برای بیان تقاضای منابع ، می توان گفت که داده های حاصل از ارزیابی این روش می توانند مرجع سایر داده ها قرار گیرند و شرایط را برای بحث در مورد تحمل پذیری شهرها و محاسبه و مقایسه گزینه های مختلف برای صرفه جویی فراهم آورد (واکرناگل ،٢٠٠٣: ٣٧).
جدول ٣ میزان انرژی مصرفی در بخش حمل ونقل (١٣٩١) منبع : محاسبات نگارندگان با استفاده از داده های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران- منطقه مشهد مقدس و شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد ( به تصویر صفحه مراجعه شود) روند محاسبه : ١-میزان انرژی مصرفی مربوط به هر نوع سوخت ضربدر ارزش حرارتی آن ٢-تبدیل کیلوکالری به کالری ٣- تبدیل کالری به واحد ژول با ضرب در عدد ثابت ٤,١٨٢ ٤-تبدیل ژول به مگاژل (٦- ١٠) وگیگاژول (٩- ١٠) در دست داشتن مساحت و جمعیت شهر از جمله داده های پایه در محاسبه جاپای بومشناختی است بر این اساس مساحت شهر مشهد معادل ٣٥٠ کیلومترمربع یا ٣٥٠٠٠ هکتار و جمعیتی آن برابر با ٣٠٠٩٢٩٥ نفر در سال ١٣٩١ است که با احتساب سالانه ٢٠ میلیون مسافر وارد شده به شهر، با میانگین مدت اقامت ٢/٣ روز، تعداد ١٢٦٣١٨ نفر در سال به جمعیت ثابت شهر اضافه خواهد شد؛ بنابراین جمعیت شهر مشهد ٣١٣٥٦١٨ نفر در نظر گرفته شده است ."