چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی روش های تدریس مشارکتی و بارش مغـزی برکفایـت اجتمـاعی دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان قـدس صـورت گرفتـه اسـت . ایـن تحقیـق از نـوع تحقیقـات کاربردی است و برای رسیدن به هدف از روش تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده اسـت ، طـرح تحقیـق شامل پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش ١ و ٢ است . جامعه ایـن پـژوهش عبـارت اسـت از کلیه دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان قدس که در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ مشغول به تحصیل بودند. کلاس های ٢/١ و ٢/٣ مدرسه راهنمایی شهید مرتضوی بـه عنـوان نمونـه آمـاری و بـا اسـتفاده از روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. به طور تصادفی کلاس ٢/٣ در معرض متغیر مستقل روش مشــارکتی و کــلاس ٢/١ در معــرض متغیــر مســتقل روش بــارش مغــزی قــرار داده شــدند، ابتــدا پیش آزمون کفایت اجتماعی از هر دو گروه گرفته شد و بعد از اجرای دوره در نیمسال دوم سال از هـر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون ، با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) برای نمرات اختلافی مورد تحلیـل قـرار گرفـت . یافتـه ای پژوهش نشان داد که روش تدریس مشارکتی در مقایسـه بـا روش بـارش مغـزی اثربخشـی بیشـتری بـر کفایت اجتماعی دارد. پیشنهاد میشود برای بهبود وضعیت روانی- اجتماعی دانـش آمـوزان معلمـان بـا کاربرد روش های فعال تدریس آشنا شوند.
خلاصه ماشینی:
com"/>حسن ملکی 2 3 افشین بابامرادی تاریخ وصول :٩٢/٨/٨ تاریخ پذیرش :٩٣/٣/٢٥ چکیده این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی روش های تدریس مشارکتی و بارش مغـزی برکفایـت اجتمـاعی دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان قـدس صـورت گرفتـه اسـت .
از این رو زنـدگی تـوام بـا موفقیـت و احسـاس رضـایت در ایـن شـرایط کفایـت خاصـی را میطلبد، آماده کردن دانش آموزان برای مقابله با مسائل و مشکلات مطرح شده و آموزش آنهـا برای جلوگیری از مشکلات مربوط به سلامت روان از طریـق تقویـت قابلیـت هـا و کفایـت هـای اجتماعی ٢ بخشی از رسالت آموزش و پرورش میباشد.
Lee & Cheung اجتماعی را ابراز وجود، کنار آمدن ، مهارت های ارتباطی، دوست یابی، حل مسئله ، روابـط میـان فردی و توانایی تنظیم کردن شناخت ها، احساسات و رفتارهای فرد معرفی کرده است (بختیـاری هفتلنگی،١٣٨٧).
این مهارت ها عبارتند از: مهـارت هـای شـناختی١ کـه بـه منظور پردازش صحیح اطلاعات و توانایی تصمیم گیری یا به عبارتی گروه وسیعی از طـرح هـای کلی یا فنون ذهنی که افراد جهت کنار آمـدن بـا مسـأله یـا تکـالیف دیگـر مـورد اسـتفاده قـرار میدهند (پزشک ، ١٣٨٢) و شامل اکتساب دانش فرهنگی و اجتماعی (مرشدی،١٣٨٧، عباسی و همکاران ، ١٣٨٩)، باورهای کارآمد و ناکارآمد و سبک های اسنادی (بیرامی و مـرادی، ١٣٨٥)، توانایی تصمیم گیری (کندال و برازول ٢، ١٩٩٣) به همراه مهارت ها و تواناییهای تحصیلی برای موفقیت در مدرسه میباشد.
در این پـژوهش نیـز بـه بررسـی مقایسـه اثربخشـی روش یـادگیری مشارکتی و بارش مغزی بر کفایت اجتمـاعی دانـش آمـوزان پسـر دوم راهنمـایی پرداختـه شـده است .