چکیده:
در نظام آموزش و تعلیم و تربیت جدید، فضای فیزیکی مراکز آمـوزش نـه تنهـا یـک محـیط خشـک و بی روح در فرآیند یادگیری محسـوب نمـی شـود، بلکـه بـه عنـوان یـک عامـل زنـده و پویـا در کیفیـت فعالیت های آموزشی و تربیتی فراگیران نقش مهمی را ایفا می کند. پژوهش حاضر در صدد بررسی تاثیر فضای فیزیکی محیط آموزشی بر کیفیت یادگیری فراگیران در مرکز آموزش ولیعصر (عج ) تبریز است . این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است که به صورت توصیفی - تحلیلی و به شیوه پیمایشی انجام گرفته است . جامعه آماری آن، شامل کلیه فراگیران و مربیان مرکز آموزش ولیعصر(عج ) تبریز به تعداد ٦٠٠ نفر است که با استفاده از جدول مورگان تعداد ٢٤٣ نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه محقق ساخته است که برای تعیین اعتبار از روایی محتوا و جهت تعیین پایایی آن، از ضریب آلفای کرونباخ به میزان (٠/٨٩) = a استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد؛ اول این که : بین فضـای فیزیکـی محـیط آمـوزش و کیفیـت یـادگیری فراگیران رابطه معنادار و به نسبت قوی وجود دارد؛ به طوری که هم بستگی بین دو متغیـر، ٦٦% اسـت . و دوم این که : متغیرهای پژوهش شامل : نحوة طراحی و معماری ، محـل اسـتقرار سـاختمانهـا و کـاربری اماکن در مرکز آموزش ولیعصر (عج ) تبریز می تواند تا ٤٩% از تغییرات مربوط بـه یـادگیری فراگیـران را تبیین نماید و ٥١% تغییرات مرتبط با یادگیری فراگیران، به متغیرهایی مربوط است که مورد نظـر ایـن پژوهش نبوده است .
خلاصه ماشینی:
جدول(٢): آزمون اسمیرنف کولموگروف برای تعیین نحوة توزیع مقادیر متغیرها متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد آزمون سطح معنیداری طراحی و معماری اماکن 234 30/32 7/5 1/41 0/03 موقعیت مکانی و محل استقرار 234 15/42 3/86 1/02 0/24 نحوة کاربری فضاهای آموزشی 234 11/29 4/46 1/64 0/009 فضای فیزیکی مرکز آموزش 234 57/04 13/5 1/35 0/051 کیفیت یادگیری فراگیران 234 38/97 11/88 1/03 0/23 فرضیه اول: چگونگی طراحی و معماری اماکن مرکز آموزش ولیعصر(عج ) تبریز بر کیفیت آموزش فراگیران تأثیر دارد.
29 موقعیت مکانی و محل استقرار فرضیه سوم: نحوة کاربری فضاهای آموزشی اماکن مرکز آموزش ولیعصر(عج ) تبریز بر کیفیت آموزش فراگیران تأثیر دارد.