چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺮ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ ﻣﺮدان ﻣﺘﺄﻫﻞ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﺮاﻛﺰ ﻣﺸﺎوره و ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺮاﻫﺎی ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻃﺮح ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن ـ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ از ﺑﻴﻦ 114 ﻣﺘﻘﺎﺿﻲ ﺷﺮﻛﺖ در آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب و در ﺳﻪ ﮔﺮوه ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ: دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺷﺎﻣﻞ: ﮔﺮوه اول 15 ﻧﻔﺮ از ﻣﺮدان ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮد در آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و ﮔﺮوه دوم 15 ﻧﻔﺮ از ﻣﺮدان ﻛﻪ ﺑﺪون ﺣﻀﻮر ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮد در آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺎﻣﻞ ﮔﺮوه ﻣﺮداﻧﻲ ﻛﻪ در ﻓﻬﺮﺳﺖ اﻧﺘﻈﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. از ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد ﺳﻴﺎﻫﻪ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ آﻛﺴﻔﻮرد آرﺟﻴﻞ، ﻣﺎرﺗﻴﻦ و ﻛﺮوﺳﻠﻨﺪ، 1989 ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺗﺤﺖ 10 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮی و آزﻣﻮن ﺑﻮﻧﻔﺮوﻧﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ و ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ در اﻓﺰاﻳﺶ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ ﻛﻠﻲ ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮد P 0/05(. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی: آﻣﻮزش ﮔﺮوﻫﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺨﻮﺑﻲ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ رﺿﺎﻳﺖ از زﻧﺪﮔﻲ، ﻟﺬت، ﻋﺰت ﻧﻔﺲ، آراﻣﺶ، ﻛﻨﺘﺮل و ﻛﺎرآﻣﺪی ﻣﺮدان ﻣﺘﺄﻫﻞ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪه در ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺪ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ آن ﻫﺎ را درﺑﺮداﺷﺖ
خلاصه ماشینی:
دالن و همکاران (2007) به این جمعبندی رسیدند که بیماری، بیکاری، جدایی از همسر و نداشتن ارتباط اجتماعی در پژوهشهای Young & Long Diener happiness Veenhoven Argyle Joy Myers Hills & Argyle Cheng & Furnham Chamorro & etal Peir o Murphy & Athanasoud Zimmerman & katon مختلف عوامل مشترکی هستند که با شادکامی رابطه منفی قوی دارند.
توان آزمون نیز برای رضایت از زندگی برابر با 1 و به این معنی است که تحلیل کوواریانس چند متغیری با 100 درصد توان تفاوتهای بین گروهها را بر پایه تعداد نمونه مورد مطالعه (هر گروه 15 نفر) تایید نموده است.
بدین ترتیب، فرض دوم پژوهش مبنی بر اینکه پس از آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بین رضایت از زندگی گروه آزمایشی اول و گروه آزمایشی دوم با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، تایید میشود.
بدین ترتیب، فرض سوم پژوهش مبنی بر اینکه پس از آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بین عزت نفس گروه آزمایشی اول و گروه آزمایشی دوم با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، تایید میشود.
بدین ترتیب، فرض اول (اصلی) پژوهش مبنی بر اینکه پس از آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بین شادکامی گروه آزمایشی اول و گروه آزمایشی دوم با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، تایید میشود.
بعد از آموزش اصولی TA زوجین متوجه بازیهای روانی خود میشوند و با دست کشیدن از بازیهای Deal Andromico Ciucur & Pirvut Transactional Analysis روانی و کم شدن برچسب زدن و یا قضاوت درباره همسر خود، احساس لذت در خود فرد و حتی طرف مقابل بیشتر میشود.