چکیده:
از آنجایی که خود تنظیمی از اهمیت بالایی در رشد مهارت های شناختی و اجتماعی کودکان برخوردار بوده و نقش تفاوت های جنسیتی نیز در این رابطه قابل توجه است، لذا پژوهش حاضر با این هدف انجام شد. در ابتدا 40 کودک (20 دختر و 20 پسر) از دو پیش دبستانی شهرستان میبد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. بعد از اجرای آزمون حل مساله اجتماعی از تمامی کودکان، یک برنامه آموزش خود تنظیمی به مدت 20 ساعت در طول یک ماه به کودکان گروه آزمایش با روش های بازی و قصه درمانی آموزش داده شد و در نهایت، اجرای آزمون اولیه تکرار گردید. ابزار مورد استفاده، آزمون بازی اکتشافی حل مساله اجتماعی کودکان والی بود که پایایی و روایی اولیه آن نیز در داخل کشور احراز شد. مقایسه میانگین نمره های حل مساله اجتماعی در گروه آزمایش و گواه با روش تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری را نشان داد (0001/p0>)، اما تفاوتی میان پسرها و دخترها در نمره های حل مساله اجتماعی مشاهده نشد. همچنین، تاثیر آموزش بر افزایش مهارت حل مساله اجتماعی بر حسب جنسیت معنادار نبود. از این رو، پیشنهاد می شود آموزش خود تنظیمی در طول دوره کودکی برای ارتقای مهارت های حل مساله اجتماعی برای هم پسران و هم دختران ارائه گردد
خلاصه ماشینی:
آنها در پاسخ به این سؤال که توانشهای اجتماعی و فکری در کودکان 6 ساله چیست؛ 400 کودک را در سنین 3، 4 و 5 سال مورد مشاهدات گستردهای قرار دادند و پس از تقسیم 41 کودک به دو گروه کودکان Dincer & Guneysu Walker Gettinger & etal Shure & Spivack Battistich & etal Krasnor & Rubin Cates & etal Johonson Styles Duckworth & etal White & Wats دارای توانش بالا و پایین، دریافتند که کودکان با توانش بالا نسبت به دیگران با احتمال بیشتری میتوانستند برنامهریزی، پیشبینی، خودتشویقی، کنترل توجه و ابراز احساسات داشته باشند؛ به عبارتی، در این کودکان، خودتنظیمی یکی از عواملی است که موجب افزایش توانش آنها نسبت به بقیه گردیده است (آنسلمو 1 ، 1379).
Anselmo Graziano & etal Genova-Latham Ramani & etal Berger & etal Sungjin Buckner & etal Crundwell ویلوقبی و همکاران 1 (2011) نیز با مجزا کردن دو نوع خودتنظیمی با عناوین تنظیم سرد و گرم (وجود یا فقدان برانگیختگی هیجانی هنگام کنترل، موجب شکلگیری دو جنبه متمایز خودتنظیمی به نام خودتنظیمی گرم و سرد گردیده است) در بررسی 926 کودک 3 تا 5 ساله مشاهده کردند عملکرد کودکان در تکالیف تنظیم گرم با پرخاشگری، لجاجت و بیش فعالی و کمتوجهی که از طریق رتبهبندی معلم و ناظران سنجیده شد، همبستگی منفی معناداری وجود دارد.