چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی روند تغییر حالت های هیجانی و عاطفی در یک و دو جلسه فعالیت شبیه سازیشدهی فوتبال بود. به این منظور، ١٠ آزمودنی مرد داوطلب که به طور منظم در فعالیت های ورزشی شرکت میکردند، پروتکل تمرینی دراست و همکاران را اجرا کردند. مقیاس خودارزیابی آدمک که سه خردهمقیاس لذت، انگیختگی و تسلط را اندازهگیری میکرد، قبل ، بعد و در هر ١٥ دقیقه دورهی فعالیت ٩٠ دقیقه ای اندازهگیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش زمان تمرین ، میزان لذت (١٨٤٦=F و ٠٠٠٠١=P) و انگیختگی (٢٥٥٨=F و ٠٠٠٠١=P) بیشتر و میزان تسلط (٢١٣٧=F و ٠٠٠٠١=P) کاهش مییابد. همچنین تمرین دوم در یک روز با افزایش لذت (٢١٠٦=F و ٠٠٠٠١=P) و انگیختگی (١٠١١=F و ٠٠٠١=P) و کاهش تسلط (٢٧٣٣=F و ٠٠٠٠١=P) نسبت به دورههای دیگر همراه بود. نتایج با استناد به رویدادهای درونی بازی فوتبال و ریتم شبانه روزی بدن بحث شد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش زمان تمرین ، میزان لذت (١٨٤٦=F و ٠٠٠٠١=P) و انگیختگی (٢٥٥٨=F و ٠٠٠٠١=P) بیشتر و میزان تسلط (٢١٣٧=F و ٠٠٠٠١=P) کاهش مییابد.
با توجه به اینکه هیچ کدام از تحقیقات به بررسی روند تغییرات در تمرین شبیه سازیشدهی فوتبال نپرداخته اند، لذا در این راستا سؤال تحقیق حاضر این است که روند تغییرات حالت های هیجانی و عاطفی شامل تغییرات میزان لذت ٧ (دامنه ای از خوشحالی تا ناخشنودی و غمگینی)، انگیختگی ٨ (دامنه ای از برانگیخته تا آرامش ) و تسلط ٩ (دامنه ای از تحت کنترل تا عدم کنترل) در جلسات تمرینی شبیه سازیشدهی فوتبال چگونه است ؟ با توجه به اینکه اندازهگیریهای مورد نظر این تحقیق ، دامنه ای از حالت های هیجانی و عاطفی ر ا شامل میشود، آیا این تغییرات مورد بررسی هم زمان و به طور مشابه اتفاق میافتند؟ (تغییر در یکی از مؤلفه ها همراه با تغییرات مؤلفه های دیگر است یا اینکه برخی مؤلفه ها ثابت باقی میمانند؟ آیا افزایش یک مؤلفه با کاهش مؤلفه دیگر همراه است یا نه ؟) 1.
میانگین و انحراف استاندارد زیرمقیاسهای پرسش نامه SAM در مراحل مختلف تمرین )به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی روند تغییرات لذت عدم معنیداری آزمون فرض کرویت موچولی ١ نشان داد که فرض کرویت رعایت شدهاست (٠٨٩١=P و ٠/٩٧= Mau).
نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی جلسات تمرین بر انگیختگی اختلاف میانگین دو خطای انحراف )به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به روش نمرهدهی زیرمقیاس انگیختگی که نمرهی بیشترانگیختگی کمتری را نشان میداد لذا نتایج بیانگر این بود که جلسه ی تمرین بعد از ظهر ٢ (PM٢) انگیختگی بیشتری نسبت جلسه ی بعد از ظهر تنها (PM) و قبل از ظهر (AM١) داشته است .