چکیده:
The aim of this study is studying attributions in athlete''s success and failure and motivation too. The population of this study includes national team''s athletes in swimming، badminton، karate، taekwondo، ping pong and wrestling Disciplines. Samples selected through convenience sampling and 120 players were selected by Phased approach. Then، Data were collected by two questionnaires: Attribution Styles Questionnaire (ASQ) &sport motivation scale (SMS). Analyzing the Data was performed by MANOVA and the significance level (0.05). The findings showed that elite athletes express more unstable and specific attribution in the face of Failure conditions In contrast sub-elite athletes expressed more stable and general attribution in the face of Failure conditions (p≤0.05). Elite athletes have more intrinsic and extrinsic motivation level than sub-elite athletes. Sub-elite athletes are lower motivated than elite athletes (p≤0.05). As a result، attribution styles of elite and sub-elite athletes in different causal dimensions are different and also there is a significant difference between motivational levels of elite and sub-elite athletes (p≤0.05).
خلاصه ماشینی:
سبک های اسنادی، انگیزش ، ورزشکاران نخبه و زیرنخبه ، ورزش های انفرادی مقدمه امروزه در دنیای ورزش ، تمرین و ممارست جسمانی، تنها عامل کلیدی و اصلی موفقیت و رسیدن به اوج اجرای هدف از پیش تعیین شده ، محسوب نمیشود و به نظر میرسد که علاوه بر تواناییهای جسمانی و تاکتیکی و مهارت های تخصصی، توانمندی و ویژگیهای شخصیتی بدون تردید از عوامل مؤثر بر پیشرفت ورزشی است .
میانگین و خطای انحراف از میانگین سبک های اسنادی و سطح انگیزش ورزشکاران )به تصویر صفحه مراجعه شود) در ادامه برای بررسی تفاوت کلی بین اسنادهای علی و سطوح انگیزشی بازیکنان نخبه و زیرنخبه از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده کردیم که نتایج حاصل از آن در جدول ٢ آمده است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش گر به بررسی سبک های اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیرنخبه ی ورزش های انفرادی پرداخت و پس از جمع آوری داده ها، به این نتیجه دست یافت که بین اسنادهای علی ورزشکاران در سطوح مختلف رقابتی و هم چنین میزان انگیزش آن ها در رابطه با اسنادهای موفقیت و شکست خود تفاوت وجود دارد.
اما عموما افراد پس از شکست بر اهمیت علت های بیرونی تأکید دارند (١٦) که این با نتایج پژوهش حاضر کاملا هم راستا است و هم خوانی کامل دارد با خداوردی (١٣٨٣) که نشان داد در بعد شکست ورزشکاران و غیرورزشکاران بیشتر معتقد به نقش عوامل بیرونی، بیثبات و اختصاصی بودند (٩).
Educational Psychology: Theory into Practice, John Hopkins University Press, and New York.
Intrinsic Motivation: Relationships with Collegiate Athletes’ gender, Scholarship Status, And Perception of Their Coaches Behavior: Journal of Sport Exercise Psychology.