چکیده:
هدف از این مقاله مرور اجمالی بر روش و کاربرد تحلیل مکالمه در مشاوره و روان درمانی است . ارزش خبری و اطلاع دهندگی استفاده از روش های کمی در بررسی فرایند و نتایج کاربرد روشهای مشاوره و روان درمانی مختلف به منظور ایجاد تغییر در مراجع با هر نوع اختلالی محدود است . محدود شدن محقق به ارائه میانگین و انحراف استاندارد از گروه ، محقق را از دستیابی به رویدادهای ناب در فرایند تغییر دور میکند. تقلیل دادن بررسی اثربخشی فنون مشاوره ای به بررسی معنیداری تفاوت بین گروه آزمایش و گروه گواه ، درک زیرساخت های موثر در رابطه درمانی را تضعیف میکند. به منظور برون رفت از این چرخه معیوب ، استفاده از تحلیل مکالمه به عنوان یک روش کیفی در جریان مطالعه ارتباط دوتایی بین مشاور و مراجع توصیه میشود. تحلیل مکالمه به عنوان یک زیر مجموعه از تحلیل گفتمان به مشاور و درمانگر کمک میکند تا تله های زبانی را تشخیص دهد و بر آن غلبه کند.روش تحلیل گفتمان شیوه روان شناختی مشاهده را در مشاوره مورد انتقاد قرار میدهد تا از این رهگذر روابط بین مشاور-مراجع و پیش فرض های مکالمات آنها به دقت بررسی شود. در این مقاله مروری ضمن معرفی تحلیل مکالمه ، به نظام نمادگذاری و کاربردهای آن نیز توجه شده است .
Aim of the present study is review of conversation analysis study in counseling and psychotherapy. Informative value of the quantitative method is limited to investigation of process and effects of counseling psychotherapeutic treatments of any types of psychological disorders. Concentration in mean and standard deviation of both experimental and control groups remotes researchers from pure therapeutic events. Reduction of the efficacy study on significant differences between experimental and control groups devaluates the underling structures of therapeutic relationship. To solve this vicious spiral، Application of the conversation analysis as a qualitative method is recommended for study of dual therapeutic relationship. Conversation analysis there is under the title of discourse analysis that helps counselor to overcome to speech tars. It criticizes the psychological method of observation in counseling thus this effects good analysis of counselor-client relationship and their dialogue presumptions. This article introduces conversation analysis and its coding system and applications.
خلاصه ماشینی:
"روش تحلیل گفتمان شیوه روان شناختی مشاهده را در مشاوره مورد انتقاد قرار میدهد تا از این رهگذر روابط بین مشاور-مراجع و پیش فرض های مکالمات آنها به دقت بررسی شود.
در یک مکالمه رسمی مثل مجادله ، صحبت در کلاس ، کنفرانس ، مصاحبه علمی و تعامل مشاور- مراجع یا پزشک - بیمار و تعاملات در دادرسی قضایی، هدف اصلی تبعیت از یک سلسله اصول منطقی برای مجاب کردن طرف مقابل و قانع سازی او بر پایه عملیات کلامی متوالی و نوبت بندی شده است و از این نظر با کلام غیررسمی متفاوت است .
به ویژه در کاربردهای مختلف روش تحلیل مکالمه ، محققان و ارزیاب های قلمرو مشاوره میتوانند تکه ای ازدست نوشته را که هدف قرار داده اند مثلا بخشی که محتوی تفسیر مشاور است را اختیار کرده و طی «نشست اطلاعاتی»، بارش مغزی و تضارب رای را به اجرا درآورند، روشی که در نظارت مشاوره ای فعالیت پایه برای چیره دستی محسوب میشود.
داشتی برای جراحی میرفتی؟ پس از یک سلسله پرسش و پاسخ (خطوط ١تا ١٩)، درمانگر بازتفسیر خود را در مورد تجربه مراجع (خطوط ٢٢تا ٣٢) ارائه میدهد که به طور آشکار بر پایه جواب های قبلی مراجع قرار دارد (مثلا علاقه مراجع در خط ١٧، در خط ٣١ توسط مشاور تکرار شده است ).
در تحلیل مکالمه ، کنش های کلامی مثل بیان ، درخواست و چالش بسیار مهم است و بر نوسان صدا، مکث ، آه کشیدن ، تردید و مانند آن به مثابه واحدهای اصلی درک و فهم مبانی اندیشه و هیجان در جریان ارتباط مشاور-مراجع میپردازد که به وسیله جفرسون مورد بررسی قرار گرفته و سرآغاز عینیسازی در مطالعات مشاوره ای شده است ."